Okamžité zrušení pracovního poměru (ať již
zaměstnavatelem či zaměstnancem) patří obdobně jako výpověď mezi jednostranné
způsoby rozvázání pracovního poměru, které upravuje zákon č. 262/2006 Sb.,
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákoník práce). Na
rozdíl od výpovědi však okamžitým zrušením pracovního poměru dochází k
prolomení jistoty zaměstnavatele i zaměstnance, že pracovní poměr bude ještě
minimálně po dobu výpovědní doby trvat, a že tedy zaměstnavatel bude mít
prostor najít za zaměstnance odpovídající náhradu, resp., že zaměstnanec bude
moci své živobytí zajistit tím, že si najde jiné místo. Z tohoto důvodu je
okamžité zrušení jakýmsi ultimátním řešením určeným pouze pro krajní
situace, kdy nelze po jedné ze stran požadovat, aby v pracovním poměru dále
setrvávala, a to i po sebekratší dobu.
Není tedy divu, že na okamžité zrušení jsou zákoníkem
práce kladeny velmi přísné nároky a je nezbytné velmi dobře zvažovat, zda jsou
(vedle splnění formálních náležitostí, na které je dobré dávat pozor u
jakéhokoli právního jednání, zejména zakládá či ruší-li se jím pracovní poměr)
naplněny také zákonem stanovené důvody.
Vymezení těchto důvodů v zákoníku práce však není a ani
nemůže být vždy zcela jednoznačné a soudní výklad tam použitých pojmů je často
velmi odlišný od toho, co by si pod jednotlivými termíny představovaly strany
pracovněprávního vztahu. Zvažuje-li tedy zaměstnavatel či zaměstnanec rozvázání
pracovního poměru okamžitým zrušením, je jistě vhodné podívat se nejen na
příslušné paragrafy zákoníku práce, ale číst tato ustanovení v kontextu celého
zákoníku práce a vzít v úvahu také dosavadní judikaturu, která mnohdy
může nabídnout návod, jak k tomuto radikálnímu kroku správně přistoupit.
Okamžité zrušení pracovního poměru ze strany
zaměstnavatele je upraveno v
§ 55 zákoníku práce, zaměstnanec může
pracovní poměr okamžitě zrušit dle
§ 56 zákoníku práce. Od 1. 1. 2014 byl
zákoník práce doplněn o ustanovení
§ 56a, kterým je upraveno okamžité zrušení pracovního
poměru ze strany zákonného zástupce nezletilého zaměstnance.
Od okamžitého zrušení pracovního poměru dle výše
uvedených ustanovení je třeba zcela striktně odlišovat zrušení pracovního
poměru ve zkušební době, které přesto, že vykazuje některé shodné rysy
(pracovní poměr končí obvykle dnem doručení zrušení, tj. de facto okamžitě), je
určeno pro situace diametrálně odlišné od okamžitého zrušení. Dojde-li ve
zkušební době k naplnění některého z důvodů pro okamžité zrušení pracovního
poměru, lze jedině doporučit, aby zaměstnavatel či zaměstnanec velmi obezřetně
zrušení pracovního poměru formuloval. Judikatura Nejvyššího soudu potvrzuje, že samotná skutečnost, že pracovní poměr se
ruší ve zkušební době, ještě neznamená, že se vždy musí jednat o zrušení
pracovního poměru podle
§ 66 zákoníku práce, a že i ve zkušební
době lze pracovní poměr nepochybně okamžitě zrušit podle
§ 55, resp.
§ 56 zákoníku práce. V případě, že je
tedy zrušení pracovního poměru formulováno jako okamžité zrušení pracovního
poměru dle
§ 55 či
§ 56 zákoníku práce, namísto jako zrušení
pracovního poměru ve zkušební době, které může být platně dáno i bez uvedení
důvodu, vystavuje se zaměstnavatel či zaměstnanec mnohdy zcela zbytečně riziku,
že bude na popud druhé strany soudně přezkoumáváno, zda byly skutečně dány
(přísně stanovené) důvody okamžitého zrušení pracovního poměru.
Dalším, na první pohled ne zcela zřejmým aspektem je
skutečnost, že okamžitě je možné zrušit i pracovní poměr, k jehož skončení už
bylo učiněno i jiné rozvazovací právní jednání (za předpokladu, že ještě
pracovní poměr v důsledku tohoto jednání dosud neskončil). Okamžitým zrušením
tak může pracovní poměr skončit také například v průběhu výpovědní doby.
V praxi může být okamžité zrušení pracovního poměru v
této době výhodné právě pro zaměstnance, neboť zákoník práce stanoví, že
ruší-li okamžitě pracovní poměr zaměstnanec, náleží mu od zaměstnavatele
náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku za dobu, která odpovídá
délce výpovědní doby. Zákoník práce přitom dobu, za níž náhrada přísluší,
neomezuje na dobu, po kterou by pracovní poměr bez okamžitého zrušení skutečně
trval. I v situaci, kdy tak např. zaměstnanec ukončí pracovní poměr okamžitým
zrušením pouze několik dní před tím, než by pracovní poměr skončil uplynutím
doby určité, bude mu zaměstnavatel povinen poskytnout náhradu mzdy za dobu
odpovídající délce celé zákonem stanovené či sjednané výpovědní doby.
Dalším důležitým pravidlem je omezení, že pracovní
poměr může být okamžitě zrušen jen v subjektivní lhůtě dvou měsíců ode
dne, kdy se zaměstnavatel či zaměstnanec o důvodu pro okamžité zrušení
dozvěděl, a zároveň nejpozději v objektivní lhůtě jednoho roku od
chvíle, kdy tento důvod reálně vznikl.
Protože okamžitým zrušením pracovní poměr končí dnem
jeho doručení druhé straně, lze dovodit, že v těchto lhůtách je potřeba
okamžité zrušení nejen vyhotovit, popř. odeslat, ale také prokazatelně druhé
straně doručit.
Působí-li u zaměstnavatele odbory, musí zaměstnavatel
okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnance s odborovou organizací vždy
předem projednat, popř. si dokonce vyžádat její souhlas, jde-li o zaměstnance -
člena orgánu odborové organizace v době jeho funkčního období a jeden rok po
jeho skončení.
Neprojedná-li zaměstnavatel okamžité zrušení s odbory,
nemá toto nesplnění povinnosti za následek neplatnost samotného rozvázání
pracovního poměru tímto okamžitým zrušením. Nevyžádal-li by si však
zaměstnavatel souhlas odborové organizace přesto, že je k tomu povinen,
okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnance by z tohoto důvodu neplatné
bylo. Zákoník práce pak pamatuje také na situaci, kdy zaměstnavatel sice o
souhlas odborovou organizaci požádá, nicméně tato jej odmítne vydat, přestože
podmínky pro okamžité zrušení pracovního poměru jsou jinak splněny. Nelze-li po
zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnance dále zaměstnával,
okamžité zrušení je platné i přesto, že odborová organizace s ním odmítla vydat
souhlas.
Pro úplnost je pak třeba podotknout, že okamžité
zrušení pracovního poměru zaměstnavatelem zákoník práce vylučuje ve
vztahu k těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním na mateřské dovolené a
zaměstnankyním či zaměstnancům na rodičovské dovolené. Přistoupil-li by
zaměstnavatel k okamžitému zrušení v této době, bylo by rozvázání pracovního
poměru neplatné.
Zákoník práce upravuje dvě situace, kdy je
zaměstnavatel oprávněn okamžitě zrušit pracovní poměr zaměstnance, a to v
případě, že byl zaměstnanec odsouzen pro trestný čin nebo porušil-li povinnost
vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť
hrubým způsobem.
První z citovaných podmínek v praxi výkladové potíže
příliš nečiní. Zaměstnavatel může zaměstnancův pracovní poměr okamžitě zrušit
ve chvíli, kdy nabyde právní moci rozsudek, kterým byl zaměstnanec odsouzen pro
úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu delší než
jeden rok nebo kterým byl zaměstnanec pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný
čin spáchaný při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním k
nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu nejméně 6 měsíců. Zatímco u první z
variant, kdy je trestní sazba stanovena z pohledu zaměstnavatele přísněji, se
může jednat o jakýkoli trestný čin, jehož se zaměstnanec dopustí, a je bez
významu, zda mělo spáchání trestného činu jakoukoli souvislost s výkonem práce
zaměstnance, v druhém z případů pak zaměstnavateli postačuje odsouzení
zaměstnance na kratší dobu (šesti měsíců), nicméně je zapotřebí, aby byl
zaměstnancův trestný čin spáchán v souvislosti s výkonem jeho práce.
Obě varianty pak mají společnou podmínku, že trestný
čin musel být spáchán zaměstnancem úmyslně (nikoliv z nedbalosti) a že
rozsudek musel nabýt právní moci. Zaměstnavatel tedy nesmí okamžitě
zrušit pracovní poměr již ve chvíli, kdy zjistí, že se zaměstnanec trestného
činu dopustil, ale musí vyčkat okamžiku, kdy již proti odsuzujícímu rozsudku
není možné podat odvolání, neboť i v tomto případě se uplatní pravidlo
presumpce neviny. Nic na tom nemění ani skutečnost, že zaměstnanec například
účelově po celé měsíce či dokonce roky prodlužuje trestní řízení ve snaze
vyhnout se právní moci odsuzujícího rozsudku. Zrušil-li by zaměstnavatel
okamžitě pracovní poměr zaměstnance před právní mocí rozsudku, bylo by takové
zrušení neplatné. V případě, že by však byl odsuzující rozsudek zrušen či
změněn až v důsledku dovolání zaměstnance (resp. jiného mimořádného opravného
prostředku, kterým se napadají pravomocná rozhodnutí soudu), toto soudní
rozhodnutí by již na platnost okamžitého zrušení pracovního poměru zaměstnance
nemělo vliv.
Obvykle ovšem zaměstnavatelé zvažují okamžité zrušení
pracovního poměru spíše v situaci, kdy zaměstnanec poruší povinnost vyplývající
z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým
způsobem. A právě ona kvalifikace porušení povinností jako zvlášť hrubého
(dříve zvlášť hrubé porušení pracovní kázně) je otázkou, která působí velké
výkladové potíže, neboť na rozdíl od pravomocného odsouzení zaměstnance pro
trestný čin (které je objektivně určitelné), posouzení hrubosti porušení bude
vždy otázkou subjektivní a nejednoznačnou.
Nejvyšší soud v odůvodněních svých rozhodnutí opakovaně
uvádí, že při posuzování závažnosti porušení povinností zaměstnance je
potřeba přihlížet k míře zavinění zaměstnance, velikosti škody způsobené
zaměstnavateli jednáním zaměstnance, k tomu, zda se jednalo o opakované
porušení povinností zaměstnance, jaké bylo postavení zaměstnance u
zaměstnavatele, zda se svým jednáním zaměstnanec pokusil získat na úkor
zaměstnavatele konkrétní výhodu apod. Výsledné posouzení intenzity potom není
jen aritmetickým průměrem všech zvažovaných hledisek, ale k některým hlediskům
je třeba přistupovat se zvýšenou pozorností tak, aby byla vystižena typová i
speciální charakteristika porušení právních povinností v konkrétní věci.
Z dosavadní judikatury je pak také zřejmé, že není
nezbytné, aby závažnost porušení povinnosti zaměstnance dosahovala obdobné
intenzity, jako je spáchání trestného činu. Již v roce 2001 Nejvyšší soud
dovodil, že oba důvody pro okamžité zrušení pracovního poměru ze strany
zaměstnavatele uvedené v zákoníku práce představují různé a na sobě zcela
nezávislé skutkové okolnosti, z čehož vyplývá, že jednání zvlášť hrubě
porušující povinnosti zaměstnance nemusí být srovnatelně závažné jako naplnění
skutkové podstaty trestného činu.
Právě s ohledem na nejednoznačnost pojmu porušení
povinností zvlášť hrubým způsobem mnoho zaměstnavatelů, ve snaze lépe si
připravit půdu pro případný přísný postih některých jednání zaměstnance, uvádí
ve svých interních předpisech či v návrzích pracovních smluv příkladný výčet
povinností, jejichž porušení bude zaměstnavatelem považováno za zvlášť hrubé
porušení povinností zaměstnance, a bude tedy dle upozornění zaměstnavatele
zakládat důvod pro okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnance. Tato
kvalifikace jednání zaměstnavatelem může být samozřejmě významným argumentem
(zaměstnavatel jí dává jasně najevo, které povinnosti zaměstnanců považuje za
zcela stěžejní, a dopouštějí-li se zaměstnanci takového jednání přes
jednoznačnou výstrahu zaměstnavatele, dá se předpokládat, že to nedělají pouze
z nevědomosti). Nicméně v této souvislosti je nutné upozornit na zcela
jednoznačný závěr vyplývající z dosavadní judikatury, a to že při hodnocení
stupně intenzity porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů
vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci soud není vázán tím, jak
zaměstnavatel ve svém pracovním řádu (nebo jiném interním předpise) hodnotí
určité jednání zaměstnance. Vymezení zvlášť hrubých porušení povinností
zaměstnavatelem tedy může být pouze indikativní, není však možné se na takovou
jednostrannou kvalifikaci stoprocentně spoléhat.
Zajímavé je také vymezení povinností, jejichž porušení
zakládá právo zaměstnavatele okamžitě zrušit pracovní poměr. Dle zákoníku práce
se má jednat o povinnost vyplývající z právních předpisů vztahujících se k
zaměstnancem vykonávané práci. O povinnost vyplývající z právních předpisů
vztahující se k zaměstnancem vykonávané práci jde však nejen tehdy, ukládá-li
ji zaměstnanci zákon nebo jiný obecně závazný právní předpis, ale zaměstnanci
jsou povinni plnit rovněž závazky, které jim vznikly (kromě kolektivní smlouvy,
vnitřního předpisu nebo pokynu nadřízeného vedoucího zaměstnance) na základě
pracovní smlouvy nebo jiné smlouvy (dohody) uzavřené mezi zaměstnancem a
zaměstnavatelem. Nesplnění povinností z těchto smlouvou převzatých závazků
představuje též porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahující
se k zaměstnancem vykonávané práci, a mohou být tedy důvodem k rozvázání
pracovního poměru…