Mediaci lze s úspěchem využít jako jednu z
alternativ mimosoudního řešení sporů a konfliktů v komerční oblasti, ať už
se jedná o sporné otázky v rámci pohledávek, nedorozumění na úrovni vzájemně
poskytovaných služeb či jiného plnění vyplývajícího z obchodních nebo
partnerských smluv, při sporech o kvalitu, kvantitu, termínech a výši plnění,
při tvorbě dlouhodobých smluvních a kooperačních vztahů, včetně fúzí a dělení
firem. Uvnitř firem jde především o spory mezi zaměstnanci, zaměstnanci a
zaměstnavateli, neshody mezi jednotlivými útvary firmy či neshody mezi
společníky, spolumajiteli, akcionáři a managementem firmy, spory vzniklé v
souvislosti se změnami podnikatelských záměrů, vytváření strategie firmy,
konsolidací, transformací či změnách firemní kultury. Jde o situace, kdy
rozdílné názory, vnímání a očekávání jsou překážkou oboustranně přijatelných
řešení, kdy do případu vstupují emoce, narůstají bariéry nedorozumění a kdy
vzniklá atmosféra narušuje stabilitu vztahů a zejména spolupráce.
Mediace poskytuje příležitost opustit vyhraněné právní
aspekty dané situace a nalézt specifická řešení, která zohledňují podstatné
zájmy, potřeby a možnosti všech zúčastněných a efektivně tak vyřešit i velmi
složité konfliktní situace. Důležitou roli hraje také v rovině předcházení
těmto situacím jako nástroj deeskalace konfliktů. Jednou z možností je
implementace mediace do systému řízení a její využití v komunikaci firmy s
obchodními partnery, veřejností a vlastními zaměstnanci. V obchodní a firemní
sféře sporné strany volí mediaci především v následujících
případech:
1. VÝSLEDEK JE PŘÍLIŠ DŮLEŽITÝ NA TO, ABY O NĚM ROZHODOVAL
SOUD NEBO ARBITRÁŽ
Strany by tak v podstatě neměly možnost konečný
výsledek ovlivnit. Účastníci si uvědomují, že o situaci mají nejlepší přehled a
cítí se kompetentní také samy najít řešení a rozhodnout. Dalším významným
důvodem pro volbu mediace je její menší časová a obvykle i finanční náročnost
oproti soudnímu řízení.
2. STRANY NESTOJÍ O PUBLICITU A MEDIALIZACI VZNIKLÉ
SITUACE
Zejména během soudního řízení v podstatě nelze
negativní publicitě zabránit a na její neutralizaci je následně nutné
vynakládat nemalé finanční prostředky. Mediace naproti tomu představuje
velmi diskrétní způsob, jak situaci řešit. Často také hraje důležitou a
pozitivní úlohu v PR aktivitách a celkové firemní kultuře.
3. STRANY SI UVĚDOMUJÍ, ŽE STOJÍ PŘED SLOŽITÝM A MNOHOVRSTVÝM
VYJEDNÁVÁNÍM
Tím, že za vlastní proces vyjednávání je plně odpovědný
mediátor, se účastníci mohou soustředit výhradně na věcnou stránku jednání.
Mediátor celou situaci přehledně strukturuje a zajišťuje, aby všechny stránky
problému byly pečlivě objasněny, projednány a řešeny.
4. ÚČASTNÍKŮM ZÁLEŽÍ NA KVALITĚ NEBO POKRAČOVÁNÍ VZÁJEMNÉHO
VZTAHU
Jestliže spolu strany v budoucnu chtějí nebo jsou
okolnostmi nuceny dále spolupracovat, je nezbytné řešit jakoukoli spornou
situaci oboustranně přijatelnou dohodou. Otázka vzájemného vztahu stran v
konfliktní situaci je v mediačním procesu součástí řešeného problému, a tím
také velkou předností mediace před ostatními alternativními cestami řešení.
KLASICKÉ VYJEDNÁVÁNÍ SE…