dnes je 4.12.2022

Input:

Trendy v odměňování a motivaci zaměstnanců

6.12.2007, Zdroj: Verlag Dashöfer

     Ze studie PayWell 2007: Efektivně řídit, efektivně odměňovat, kterou připravuje společnost PricewaterhouseCoopers, vyplynulo několik zajímavých skutečností.

Nedostatek pracovních sil neovlivňuje nárůst průměrné mzdy

     Obdobně jako v předchozích letech i v roce 2007 společnosti navyšovaly mzdy v průměru o 4,5 - 5,5 %. Na druhou stranu se však začínají objevovat větší rozdíly v navyšování mezd mezi jednotlivými firmami. Oproti minulým letům se ale podle studie rozšířilo celkové rozpětí růstu mezd. Jestliže dříve se příliš nelišilo od průměrných nárůstů, v současnosti některé firmy zvyšují platy v průměru i o 10 %.

     Na druhou je pozoruhodné, že rozdíly v nárůstech mezd mezi jednotlivými regiony ČR jsou v podstatě stále stejné jako v minulých letech. Očekávali bychom, že tam, kde si firmy dlouhodobě stěžují na nedostatek kvalitních pracovníků, porostou mzdy nebo jiné pobídkové programy rychleji, ale to se neděje.

     Podobné je to s přístupem ke strategii odměňování. Studie prokázala, že cíle naprosté většiny firem je odměňovat všechny zaměstnance na úrovni průměru či mediánu trhu. Zdá se, že společnosti ještě nevyužívají odměňování a koncept motivace jako nástroj pro to jak se odlišit od ostatních.

Řízení talentů zůstává formalitou

     V přístupu ke klíčovým zaměstnancům, neboli řízení talentů, zjistila studie velké rozdíly mezi Českou republikou a zahraničím. I vzhledem ke stávajícímu nedostatku kvalifikovaných pracovníků začínají české společnosti zavádět opatření na udržení klíčových pracovníků (dvě třetiny respondentů). Tento systém se ale ve většině případů zatím omezuje jen na nabídku speciálních školení pro vybrané manažery (81 % respondentů). V zahraničí však již delší dobu fungují poměrně sofistikované systémy.

Nevyužité možnosti nového zákoníku práce

     Před rokem vstoupil v platnost nový zákoník práce. Na jedné straně znamenal pro firmy řadu omezení, na druhé straně studie zjistila, že podniky zatím příliš nevyužívají některé nové možnosti, které nabízí. Téměř

Nahrávám...
Nahrávám...