Snem každého zaměstnavatele je mít motivované
pracovníky. Zapálené pro svou práci, nadšené, iniciativní, přinášející
nadprůměrné výsledky. Aspoň to tak říkají. Když se však rozhlédneme kolem sebe,
realita je trochu jiná. Řada lidí dělá svou práci dobře, někteří dokonce
výborně, ale bez nadšení. Iniciativou hýří do výše svého platu. Někteří
dokonce říkají, že iniciativa se po zásluze trestá. A nadšení lidé odcházejí
z firem dříve než staří rutinéři. Přitom i ti zdánlivě omrzelí a cyničtí
pracovníci, když se Vám podaří získat jejich důvěru, řeknou, že by rádi
pracovali jinak. Ale znáte to, víte, jak to u nás chodí.
Čím je firma větší, tím přísněji a většinou rigidněji
je zorganizován její vnitřní život - pracovní popisy, postupy, předpisy,
pravidla. Hlavní rolí manažerů není motivovat pracovníky, ale dbát na dodržení
pravidel. Možná namítnete, že u Vás to tak nefunguje. Mé zkušenosti z firem ale
ukazují, že i v sebedynamičtějších firmách existuje řada pravidel striktně
uplatňovaných bez ohledu na vhodnost jejich aplikace. Mnoho firem, které se
řídí heslem vše pro zákazníka, má neuvěřitelně zvláštně nastavená pravidla,
která se vztahují k vnitřnímu zákazníkovi.
Manažeři jsou přitom přesvědčeni, že tato pravidla jsou
ku prospěchu firmy i jejich lidí. Sice jim moc nevyhovují, ale když to tak
potřebuje firma a lidi... Pokud se ale zeptáte vedení firmy zjistíte, že
většina pravidel je mimo jejich rozlišovací pozornost. A když oslovíte
zaměstnance, dozvíte se, že právě ta většina pravidel je zdrojem jejich menší
nebo větší, ale vytrvalé frustrace.
Znamená to, že by se měla pravidla zrušit? To určitě
ne, firma, která má víc než šest zaměstnanců, může bez nich těžko fungovat. Ale
může mít ústavu - základní soubor pravidel, která jsou pro ni důležitá
(většinou stačí do deseti). Ostatní pravidla mohou být stanovena ve spolupráci
s lidmi, kterých se týkají, a být pružná tak, aby se dala v případě změny
situace změnit.
NahoruMOTIVOVAT NEBO NEDEMOTIVOVAT?
Na kursech se mě řada manažerů ptá, jak mohou lépe
motivovat své podřízené. Někteří mají motivaci teoreticky docela slušně
nastudovanou - Maslowova pyramida, Herzbergovy hygienické faktory, teorie X a
Y, ale jak to použít v praxi?
A tak začínáme od začátku, tedy otázkou: Co Vás
motivuje a nemotivuje? A co Vaše pracovníky? Na tyto dvě otázky znají dobře
odpověď. Potíž jim dělá třetí otázka: Jak motivujete nebo demotivujete své
pracovníky svým každodenním chováním? Většina z nich totiž bere motivaci jako
vzácné koření, které je třeba přidat do polévky, aby měla dobrou chuť. Ve
vhodný okamžik pracovníka posypat motivací, aby ožil a podával
náležité výkony.
Bylo by to hezké, kdyby to tak bylo, ale ve skutečnosti
to funguje trochu jinak. Zaměstnance motivujeme nejvíc svým každodenním
chováním - když jej bereme jako kompetentního, schopného, dospělého. Když
se k němu chováme jako k sympatickému a zajímavému člověku. Když jej nevidíme
jako obtížný hmyz, balvan, neschopného idiota. (Pozor - tyto způsoby vidění
mají sebenaplňující předpověď. Když jako šéf někoho vidím jako idiota, začne se
tak časem skutečně chovat.) Ale tyto způsoby příliš často nepoužíváme - a pokud
ano, často se nemýlíme. Někteří pracovníci se totiž uvedeným způsobem chovají
sami od sebe a nikdo je k tomu nemusí navádět.
Častějším případem je, že prostě nemáme čas s nimi
komunikovat, jsme ve stresu, nervózní a podráždění. Tehdy jim často podvědomě
svým chováním dáváme najevo, že je to jejich vina, že oni za nic nestojí,
že…