Jednou z důležitých povinností zaměstnavatele při styku
se zdravotní pojišťovnou je přihlašování zaměstnanců k platbě pojistného. Tímto
aktem (tj. vyplněním a podáním formuláře Hromadné oznámení zaměstnavatele) dává
zaměstnavatel zdravotní pojišťovně na vědomí, že od uvedeného data bude platit
pojistné na zdravotní pojištění za tohoto svého zaměstnance. Z praxe mohu
potvrdit, že nevěnuje-li zaměstnavatel průběžně ze strany zaměstnavatele
přihlašování (odhlašování) zaměstnanců včetně potřeby sdělování dalších
významných (aktuálních) skutečností patřičnou pozornost, vznikají komplikace
jak na straně zaměstnavatele i zaměstnance, tak na straně zdravotní
pojišťovny.
Ustanovení § 12 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje výčet povinností
pojištěnce ve zdravotním pojištění. Jednou z těchto povinností je sdělit v
den nástupu do zaměstnání svému zaměstnavateli, u které zdravotní
pojišťovny je pojištěn. Zejména s ohledem na placení pojistného se jedná o
záležitost prioritní.
Zaměstnanci si mnohdy neuvědomují, že změní-li v
průběhu zaměstnání zdravotní pojišťovnu, jsou povinni oznámit zaměstnavateli
tuto skutečnost do osmi dnů ode dne změny. Zaměstnanec tímto sdělením
dává zdravotní pojišťovně signál k přesměrování plateb pojistného od
příslušného měsíce ve prospěch té zdravotní pojišťovny, ke které se rozhodl
přestoupit. V této souvislosti nesmí zaměstnavatel opomenout přihlásit
(odhlásit) zaměstnance u dotčených zdravotních pojišťoven prostřednictvím kódu
P (O). Podle zákona je zaměstnavatel povinen zaměstnanci podání informace o
změně zdravotní pojišťovny písemně potvrdit. Zaměstnavatel má totiž právo
požadovat po zaměstnanci (i po bývalém) úhradu penále, které zaplatil v
důsledku zaměstnancova neoznámení nebo opožděného oznámení změny zdravotní
pojišťovny. Ačkoliv je v postoji zdravotních pojišťoven při posuzování takto
vzniklého penále určitá benevolence (peníze fakticky byly v systému veřejného
zdravotního pojištění, avšak u nesprávné zdravotní pojišťovny), zdůrazňuji
nutnost postupu zaměstnavatele podle dikce zákona, nehledě na všeobecnou
pracnost, spojenou s následným řešením takové situace.
Může nastat situace, kdy zaměstnavatel přijme (do
pracovněprávního vztahu, zakládajícího účast na zdravotním pojištění)
zaměstnance pojištěného u zdravotní pojišťovny, jejíž pojištěnce dosud
nezaměstnával, přičemž do stejné situace se může dostat i v případě oznámení
změny zdravotní pojišťovny zaměstnancem. Aby mohl zaměstnavatel řádně plnit za
takového zaměstnance všechny své zákonné povinnosti, musí se nejprve
přihlásit do registru zaměstnavatelů - plátců pojistného - u dané
zdravotní pojišťovny (například u VZP ČR vyplněním formuláře Přihláška
zaměstnavatele - plátce pojistného) a následně pak přihlásit zaměstnance k
placení pojistného.
Zaměstnavatel je povinen sdělit v zákonné osmidenní
lhůtě zdravotní pojišťovně skutečnosti rozhodné pro vznik (nebo zánik)
povinnosti státu platit za zaměstnance pojistné, a to i v těch případech,
jestliže povinnost státu vznikla v době, kdy zaměstnanci poskytl pracovní volno
bez náhrady příjmu za předpokladu, že mu jsou tyto skutečnosti známy. Konkrétně
se jedná například o přiznání (odejmutí) důchodu, nástup ženy na mateřskou
dovolenou, ukončení nároku studenta na zařazení jako nezaopatřené dítě (kódem
F) apod. Změní-li tedy zdravotní pojišťovnu např. zaměstnaný poživatel
částečného invalidního důchodu, sděluje zaměstnavatel nově zvolené zdravotní
pojišťovně jak skutečnost, že se stává jako…