Dohoda je jednoduše řečeno oboustranně daný slib. Může
být psaná i nepsaná, krátkodobá i dlouhodobá, jednorázová i trvalá, mezi dvěma
i více lidmi. Každá dohoda má mít svůj cíl nebo účel, tedy něco, co jí dává
smysl. Měla by obsahovat přesně definované závazky účastněných stran. A také
mechanismus kontroly a přizpůsobování dohody novým potřebám a podmínkám a
dovětek, co se stane, když se nebude plnit. Mezi lidmi odpovědnými, kteří si
důvěřují, stačí první dva body: cíle a závazky.
Důležité je, aby dohoda byla vyvážená na principu
výhra/výhra, aby obě strany získávaly. Taková dohoda pak má šanci se
udržet, být plněna a splněna. Nevyvážená dohoda výhodná jen pro jednoho
vyvolává snahu vyvážit ji nebo z ní uniknout. Když je například dohoda mezi
vedoucím a spolupracovníky výhodnější pro zaměstnance než pro vedoucího a pro
firmu, je to zkouška jejich postojů. Když jsou v pořádku, budou brát dohodu
jako vstřícné gesto a budou se ji snažit vyvážit růstem výkonnosti a
iniciativy. Tím se dohoda časem stane vyváženou. Když je dohoda naopak výhodná
jen pro firmu, zaměstnanci mohou omezit svůj výkon nebo prostě zvednou
kotvy.
Nejdůležitější bod dohody je její účel. Když je
jasně definován, může to obě strany inspirovat k hledání a využití dalších
možností, jak ho naplnit ještě jinak a pro obě strany výhodněji než pomocí
závazků uvedených v dohodě. Dobrá dohoda tak vytváří prostor pro iniciativu,
vstřícnost a tvořivost.
Vyprávěl mi jeden manažer: Kdysi jsem musel dát
okamžitou výpověď svému známému, kterého jsem přijal do útvaru na odbornou
práci a vkládal v něj velké naděje. Jenže on tři měsíce po nástupu nechal
vyfakturovat zákazníkovi něco, co ještě nebylo hotovo, a klient se ozval.
Kdybych mu nedal výpověď, porušil bych nepsanou dohodu o tom, že neetické
praktiky se ve firmě nebudou v žádném případě…