Jedno přísloví říká, že k topení je nejlepší staré
dřevo, k pití staré víno, k důvěrným sdělením staří přátelé a ke čtení staří
autoři. A co zaměstnanci? Zvyšuje se jejich hodnota díky přibývajícím
zkušenostem, nadhledu a schopnosti kompromisu? Anebo na pracovním trhu
dostávají spíše nálepku nezaměstnatelní?
Díky demografickému vývoji a nedostatku kvalitních
zaměstnanců na trhu práce si personalisté uvědomují, jaký potenciál se ve
věkové skupině, někdy nazývané 50+, ukrývá. Jsou ale také firmy, které nečekaly
až na impuls daný trhem práce a začaly se věnovat využití zkušeností starších
zaměstnanců dříve. Mezi takové patří i Škoda Auto, a. s. Několik otázek
na toto téma jsem položila personálnímu manažerovi Ing. Milanu Hladíkovi.
Co vás přimělo k tomu vytvořit personální programy pro starší
zaměstnance? Řada firem tuto problematiku neřeší, byť ji třeba proklamují
ve svých firemních kodexech.
V naší společnosti, čítající cca 23 700 zaměstnanců,
pracuje téměř 4 900 lidí starších 50 let. To není zanedbatelný počet. Je to
skupina, která disponuje bohatými životními zkušenostmi, znalostmi a zároveň má
své specifické potřeby a nároky. Mottem naší společnosti je být zaměstnavatelem
pro život. Nechceme tedy, aby zaměstnanec, který například začne mít zdravotní
potíže - což bývá u osob starších časté - se musel s touto situací vyrovnat
sám. Snažíme se mu nabídnout přijatelnou alternativu, nikoliv odchod z firmy.
Proto jsme pro zaměstnance - seniory, tedy pro ty, kteří u nás pracují déle než
30 let, připravili speciální programy.
Zároveň si ovšem při tak velkém počtu zaměstnanců nad
50 let uvědomujeme, že je dobré zdravotním problémům předcházet, proto sázíme
na prevenci.
NahoruMůžete tento záměr blíže rozvést?
Přiblížím to na následujícím příměru. Pokud budete
dobrý fotbalový hráč, uděláte vše pro to, abyste se udrželi v kondici.
Vystříháte se například rizikových sportů, kouření a podobně. Rozhodně
nepůjdete hrát rugby či skákat padákem, protože by Vás případné zranění mohlo
na dlouhou dobu vyřadit ze hry. Ovšem toto si musí uvědomit také zaměstnanci.
Sice nejsou tak honorováni jako světová fotbalová esa, ale filozofie jejich
přístupu by měla být stejná. Proto se snažíme působit na naše zaměstnance, aby
se o sebe lépe starali.
Výsledky se samozřejmě dostavují. Například
nemocnost, která je ve výrobních firmách běžně kolem 8 % a někde i více,
jsme snížili na hranici 3 %, což je výsledek potěšitelný.
NahoruJak jste tohoto na české poměry zázraku dosáhli?
Aktivit je více. Kromě pravidelných lékařských
prohlídek, které jsou samozřejmě povinné, organizujeme tzv. Dny zdraví.
Přímo v provozech je v provizorní ordinaci k dispozici lékař, zdravotní sestra
- a zaměstnanci tak mohou zjistit, v jaké zdravotní kondici jsou a případně co
mohou udělat pro její zlepšení. V rámci těchto dnů informujeme zaměstnance o
zdravotních programech, o možnostech využívat tělocvičnu, rehabilitaci, cvičení
v bazénu. Pro zaměstnance s vážnějšími zdravotními problémy máme připravený
individuální zdravotní plán, jehož cílem je, aby se jeho obtíže
zmenšily, případně vymizely.
Jako další mohu jmenovat odvykací kurzy v kouření. Na
pracovištích existuje zákaz kouření a pro kuřáky máme vyhrazeny speciální
prostory. Jsme si vědomi toho, že…