Hromadné propouštění zaměstnanců klade značné nároky na
vedení celého procesu. Vždy se týká většího množství pracovníků - mohou to být
dle celkového počtu zaměstnanců ve firmě desítky, stovky nebo dokonce tisíce
propouštěných. Před hromadným propouštěním je třeba provést důkladnou analýzu,
odpovědně rozhodnout, kterých zaměstnanců a v jakém časovém horizontu se bude
propouštění týkat. Na procesu propouštění by se mělo podílet vedení
společnosti, zástupci personálního útvaru a nadřízení zaměstnanců nebo
jednotek, na které se propouštění vztahuje.
Obrovskou důležitost přikládám samotné komunikaci
propouštění - a to jak interní, tj. uvnitř společnosti, tak externí, tj.
komunikace vně společnosti. Pokud není formální komunikace dobře vedena,
obvykle začíná vznikat prostor pro komunikaci neformální, která může celý
proces propouštění značně poškodit. Vedení firmy by mělo všem zaměstnancům
vysvětlit situaci ve společnosti, sdělit jim časový plán propouštění a uvést
opatření, kterými zaměstnavatel přispěje ke zmírnění nepříznivých dopadů
hromadného propouštění. Záměrně uvádím všem zaměstnancům, tedy i těm,
kterých se propouštění bezprostředně netýká.
Opodstatněná je také komunikace směrem ven z
firmy. hromadné propouštění je samozřejmě třeba komunikovat dle závazných
pravidel, ale já zde mám na mysli například krátký článek napsaný vedením
společnosti nebo tiskovým mluvčím zveřejněný v tisku, na internetových
stránkách firmy apod. Tím lze předejít a snad i zabránit komunikaci nežádoucí s
nepřesnými informacemi v regionu a u některých zaměstnavatelů (velkých a
známých firem) i na trhu práce v České republice.
Asi nejsložitějším článkem komunikace je sdělování
informací o propouštění těm zaměstnancům, kterých se proces bezprostředně
týká. K jednotlivým propouštěným pracovníkům je třeba přistupovat
individuálně a velmi citlivě. Ze své personální praxe doporučuji osobní setkání
nadřízeného a zástupce personálního útvaru s propouštěným zaměstnancem, pečlivé
vysvětlení celé situace a možných variant řešení. Právě účast personalisty je
velmi důležitá s ohledem na odborné otázky související se zákoníkem práce a
dalšími pracovněprávními předpisy. Propouštěný zaměstnanec by měl získat
maximum informací a měla by mu být také poskytnuta dostatečná doba na zvážení
situace.
Velmi pozitivní při hromadném propouštění jsou nabídky
nadstandardů propouštěným zaměstnancům, které zaměstnavatel může poskytnout -
např. finanční prostředky nad stanovený rámec, poradenství při propouštění,
psychologická pomoc zajištěná interním nebo externím psychologem apod. Na trhu
existují firmy, které se poradenstvím při propouštění…