dnes je 22.11.2025

Input:

AI a rozvoj zaměstnanců

8.11.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

2025.23.03
AI a rozvoj zaměstnanců

Mgr. Petra Šimková

V současné době se setkáváme s tím, že je na nás vyvíjený tlak, abychom se rychle adaptovali na změny, které souvisejí s digitalizací a využíváním AI. Změny v souvislosti s umělou inteligencí nabírají na obrátkách, a proto je důležité se tomuto tématu věnovat i v souvislosti se vzděláváním zaměstnanců, které má na tuto adaptaci velmi pozitivní vliv. A přitom je právě vzdělávání tím, co může firmám i lidem pomoci tyto změny nejen zvládnout, ale dokonce z nich vytěžit maximum.

Umělá inteligence už dávno není sci-fi. Je to běžný pracovní nástroj a zároveň téma, kterému musíme ve vzdělávání věnovat pozornost. Říkáme tomu AI gramotnost. A nebojte, není to jen další buzz word. Světové ekonomické fórum odhadlo, že do roku 2027 bude 44 % dovedností negativně ovlivněno nástupem AI. Možná se to stane, možná ne. O tom se přesvědčíme v brzké budoucnosti. Podstatné je, že už dnes pozorujeme změny ve způsobu, jakým pracujeme a přemýšlíme.

A teď ta dobrá zpráva. Nejenže se můžeme vzdělávat v oblasti AI (a měli bychom), ale AI nám může také pomoci s rozvojem zaměstnanců obecně. Od zkvalitnění hromadných kurzů až po skutečně personalizovaný a individuální rozvoj.

PERSONALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ

V současné době je stále nejpoužívanější formou vzdělávání ve firmách pořádání skupinových kurzů. Ty samozřejmě mají své místo už kvůli tomu, aby lidé mohli navzájem sdílet své zkušenosti a navzájem se inspirovat. Na druhé straně i toto skupinové vzdělávání má svá omezení. Je to dané především tím, že každý člověk potřebuje trochu jiný přístup, má jinou úroveň dovedností a znalostí a čas od času by mu prospěl individuální přístup.

A právě tady přichází na scénu umělá inteligence. Pomocí AI můžete vytvořit personalizované vzdělávací programy, které si zaměstnanci nejen mohou procházet individuálně, ale, a to je to podstatné, které se jim budou přizpůsobovat. Takový program nemusí být jen další klikačka jako v klasickém e-learningu. Program využívající umělou inteligencí se přímo zaměřuje na individuální potřeby. Dokáže analyzovat vstupy uživatele a na základě stanovených cílů ho individuálně vede k jejich plnění. Respektuje tempo i styl učení, a tak je mnohem větší šance, že uživatel kurz skutečně dokončí.

Konkrétní příklad? Společnost IBM začala využívat AI systém pro personalizované vzdělávání a výsledky stojí za pozornost: výrazně se zkrátila doba potřebná pro zaškolení, spokojenost zaměstnanců vzrostla (protože doporučovaný obsah i kurzy jsou přímo relevantní jejich rolím a kariérním cílům), zvýšila se míra dokončení kurzů – a to o více než 75 % oproti klasickým metodám. A produktivita? Ta v důsledku AI školení vzrostla o více než 15 %, čímž se ušetřily miliardy dolarů ročně.

Když budete přemýšlet o mapování tzv. skill gaps před tím, než nasadíte AI modul pro vzdělávání, položte si tyto otázky:

  • Jaké role budeme vzdělávat pomocí AI?

  • Jaké kritické dovednosti potřebujeme posunout?

  • Jak budeme měřit posun?

KRÁTCE, CHYTŘE, PRÁVĚ VE CHVÍLI POTŘEBY ANEB MICROLEARNING

Zaměstnanci mívají obvykle málo času. To ví každý, kdo někdy plánoval školení. A tak je potřeba proces vzdělávání přizpůsobit právě tomuto faktu. Takovém způsobu učení říkáme microlearning. Představte si tento proces jako malé dávky učení, které jsou zaměřené na okamžitou aplikaci, tzv. learning in the flow. AI umí navrhnout krátké lekce, které trvají v řádu pár minut. Jsou lehce vstřebatelné a prakticky zaměřené. Prostě tak, jak to máme, my dospělí, rádi.

Když se například z šedesátiminutového e-learningu vytvoří dvanáct modulů po pěti minutách, máte mnohem větší šanci, že ho zaměstnanci absolvují. Navíc během něj bude docházet k postupnému upevňování znalostí a rozvíjení dovedností. V součtu bude vzdělávání trvat stejně dlouho, ale tím, že bude rozložené v čase a dávkováno po částech, bude výsledná znalost a dovednost výrazně vyšší. To můžete ověřit například testem před započetím takového modulu a následně po jeho absolvování, a to buď v microlearningové aplikaci, nebo reálným on-the-job "testem“.

HROMADNÉ KURZY ŽIJÍ DÁL A JAK JE POSUNOUT NA VYŠŠÍ ÚROVEŇ?

Pokud čas od času školíte, nebo strategicky plánujete rozvoj dovedností a znalostí ve firmě, AI vám může sloužit jako neocenitelný pomocník. Vzhledem k tomu, že umělá inteligence je natrénovaná na neuvěřitelném množství dat z celého světa, můžete ji využít k inspiraci při přípravě kurzů, tréninků a workshopů.

AI můžete začít využívat už od samotného základu. Pomocí dotazníků a případových studií dokážete díky ní analyzovat úroveň dovedností a znalostí potenciálních účastníků, identifikovat mezery a mapovat potřeby, které zaměstnanci mají, aby co nejlépe zvládli své role a projekty. Díky interním výkonovým datům, máte-li je, můžete předvídat budoucí stav a spolu se sledováním trendů pomocí AI odhadnout, kam bude potřeba dovednosti zaměstnanců posunout. AI dokáže podrobně a poměrně přesně analyzovat data a predikovat vývoj. Nechte si pomocí AI pravidelně zpracovávat rešerše, abyste věděli, jak se současný svět vyvíjí a byli schopni připravovat vzdělávání na míru právě těmto potřebám. Předejdete tak riziku, že by mohl vzniknout nedostatek klíčových dovedností vašich zaměstnanců.

S designováním jednotlivých vzdělávacích programů vám AI samozřejmě pomůže také. Můžete s ní prodiskutovat strategické cíle, naplánovat jednotlivé části programů i samotný obsah. AI vám pomůže se strukturou školení, tréninku nebo workshopu, dokáže navrhnout obsah a metody pro konkrétní cílovou skupinu, inspirovat vás v interaktivních prvcích a pomoci vám s tvorbou případových studií nebo skupinových prací. Nakonec vám může pomoci připravit a navrhnout prezentaci i výukové materiály, pracovní listy a podobně.

AI umí pomoci snad ve všech oblastech našeho života. Většina jazykových modelů již překonala úroveň Ph.D., tak je jen na vás, jak moc ji pustíte do svého života, aby vám pomáhala.

AI JAKO SOUČÁST RŮSTU

Umělá inteligence ve vzdělávání je skvělý nástroj a je důležité na něj takto nahlížet. Dokáže pomoci s navrhováním personalizovaných programů a prováděním uživatelů procesem vzdělávání. Ale pořád je to jen nástroj. Měl by fungovat jako jedna součást rozvoje lidského potenciálu. Berte AI jako jeden dílek vzdělávací skládačky. Dokáže pomoci v okamžiku, kdy není přítomen lektor nebo mentor, ale nenahradí lidský kontakt, který, my lidé, prostě potřebujeme. Berte umělou inteligenci jako pomocníka, asistenta, ne jako něco, co kdo nahradí vzdělávání zaměstnanců jako celek.

Využívejte AI zejména tam, kde potřebujete proškolit velké množství zaměstnanců, například nováčků, a chcete, aby

Nahrávám...
Nahrávám...