Podpora sladění pracovního a rodinného života zaměstnanců je v posledních letech stále významnějším tématem. Jednou z cest, jak mohou zaměstnavatelé pomoci, je poskytování příspěvků na péči o děti.
Taková forma benefitu má i specifické daňové aspekty. Zaměstnavatelé mohou svým zaměstnancům poskytovat určité benefity v souvislosti s návštěvou jejich dětí v předškolním zařízení, přičemž může jít buď o provozování vlastní firemní mateřské školy, anebo o poskytování příspěvků zaměstnancům na úhradu pobytu dítěte v předškolním zařízení jiného provozovatele. Uvedeme si daňové řešení tohoto benefitu v roce 2025 a 2026, a to jak z pohledu zaměstnance, tak z pohledu zaměstnavatele.
ZÁKLADNÍ PRINCIPY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY PÉČE O DÍTĚ V DĚTSKÉ SKUPINĚ
Poskytováním služby péče o dítě v dětské skupině se zabývá zákon č. 247/2014 Sb., ve znění zákona č. 84/2025 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1. 5. 2025. Službou péče o dítě v dětské skupině se podle znění § 2 odst. 1 zákona rozumí nezisková činnost spočívající v pravidelné péči o dítě od 6 měsíců věku do zahájení povinné školní docházky, která je poskytována mimo obydlí dítěte ve skupině dětí a která je zaměřena na zajištění potřeb dítěte, jeho výchovu a rozvoj schopností, kulturních, hygienických a sociálních návyků dítěte.
Poskytovat službu péče o dítě v dětské skupině rodiči dítěte lze na základě § 3 zákona jen na základě oprávnění k poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Toto oprávnění může být uděleno:
- fyzické osobě, jde-li o službu péče o dítě v sousedské dětské skupině,
- podnikající fyzické osobě za účelem poskytování služby péče o dítě v dětské skupině svým zaměstnancům a jejich rodinným příslušníkům,
- podnikající právnické osobě, je-li služba péče o dítě v dětské skupině poskytována jako doplňková,
- nepodnikající právnické osobě,
- státu.
Evidenci poskytovatelů vede Ministerstvo práce a sociálních věcí. Za rodiče se pro účely tohoto zákona považuje též jiná osoba, které bylo rozhodnutím příslušného orgánu svěřeno dítě do péče nahrazující péči rodičů. Službou péče o dítě v sousedské dětské skupině se dle § 2 odst. 4 zákona rozumí služba péče o dítě v dětské skupině poskytovaná poskytovatelem služby péče o dítě v dětské skupině, který je zároveň pečující osobou.
K úhradě za službu péče o dítě v dětské skupině se v § 6 zákona uvádí, že služba péče o dítě v dětské skupině je poskytována bezúplatně nebo s částečnou nebo plnou úhradou rodiče. Poskytovatel je povinen stanovit kritéria, na základě kterých je v konkrétním případě určena výše úhrady nákladů za službu péče o dítě v dětské skupině. Poskytovatel je povinen vést účetní záznamy týkající se poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, a to odděleně od ostatních účetních záznamů.
Dle § 20a odstavec 2 zákona platí, že čerpá-li poskytovatel příspěvek na provoz dětské skupiny, stanoví se maximální denní úhrada rodiče včetně DPH za službu péče o dítě v dětské skupině jako podíl čtyřnásobku měsíční minimální mzdy a koeficientu 261 (toto číslo odpovídá průměrnému počtu pracovních dnů včetně svátků v kalendářním roce). Maximální denní úhrada rodiče se stanoví při obsazení kapacitního místa dítětem ve věku od 6 měsíců do dne 31. srpna po dosažení 3 let a při obsazení kapacitního místa v sousedské dětské skupině. Částka maximální denní úhrady rodiče se zaokrouhlí na celé koruny dolů.
DAŇOVÉ ŘEŠENÍ POSKYTOVÁNÍ BENEFITU ZAMĚSTNANCI VE FORMĚ POUŽITÍ ZAŘÍZENÍ PÉČE O DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Ve smyslu novely zákona o daních z příjmů obsažené v zákonu č. 470/2024 Sb. jsou s účinností od 1. 1. 2025 dle nového znění § 6 odst. 9 písm. d) ZDP od daně z příjmů ze závislé činnosti osvobozena nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů ve formě:
- pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení nebo pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis. Tato plnění jsou osvobozena v úhrnu do výše průměrné mzdy za zdaňovací období.
- použití vzdělávacích nebo rekreačních zařízení, poskytnutí rekreace nebo zájezdu, použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona, knihovny zaměstnavatele nebo tělovýchovných a sportovních zařízení nebo poskytnutí příspěvku na kulturní nebo sportovní akce nebo příspěvku na tištěné knihy, včetně obrázkových knih pro děti, mimo knih, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy. Tato plnění jsou osvobozena v úhrnu do výše poloviny průměrné mzdy za zdaňovací období.
Zákonem č. 360/2025 Sb. je s účinností od 1. 1. 2026 doplněno úvodní znění § 6 odst. 9 písm. d) ZDP v tom smyslu, že od daně z příjmů ze závislé činnosti jsou osvobozena nepeněžní plnění, která nejsou mzdou, platem, odměnou ani náhradou za ušlý příjem, poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, ve formě uvedené v bodu 1 a bodu 2.
Zatímco pro rok 2024 byl zaveden zákonem č. 349/2023 Sb. pro všechna nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi, která jsou vymezená v § 6 odst. 9 písm. d) ZDP, souhrnný limit pro osvobození tohoto druhu příjmu zaměstnance u konkrétního zaměstnavatele, a to ve výši poloviny průměrné mzdy za zdaňovací období (v roce 2024 šlo o částku 21 983,50 Kč), v roce 2025 se jedná o změnu ve výši osvobození, a to pro poskytované nepeněžní benefity zahrnuté v bodu 1 tohoto ustanovení ve výši průměrné mzdy, tedy do částky 46 557 Kč za zdaňovací období a v roce 2026 do částky 48 967 Kč, a pro souhrn poskytovaných nepeněžních benefitů zahrnutých v bodu 2 tohoto ustanovení ve výši poloviny průměrné mzdy, tedy v roce 2025 do částky 23 278,50 Kč za zdaňovací období a v roce 2026 do částky 24 483,50 Kč.
Zákonem č. 163/2024 Sb. došlo v souvislosti s poskytováním benefitu zaměstnanci ve formě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona k následujícím změnám v § 6 ZDP:
Příjmem se rozumí rovněž částka, o kterou je úhrada zaměstnance zaměstnavateli za poskytnuté plnění nižší, než je cena:
a) určená podle zákona upravujícího oceňování majetku nebo cena, kterou účtuje jiným osobám,
b) stanovená podle odstavce 6 v případě poskytnutí motorového vozidla k používání pro služební i soukromé účely,
c) stanovená podle odstavce 17 v případě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona (doplněné znění zákonem č. 163/2024 Sb.).
Nepeněžní příjem zaměstnance ve formě použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona rodinným příslušníkem tohoto zaměstnance se ocení v místě a čase obvyklou cenou za použití mateřské školy zřízené státem, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, nebo nejvyšší měsíční úplatou za předškolní vzdělávání podle vyhlášky upravující předškolní vzdělávání, a to za každý kalendářní měsíc poměrně podle doby používání tohoto zařízení rodinným příslušníkem v daném měsíci. Způsob ocenění podle věty první zvolí zaměstnavatel (je tedy plně na rozhodnutí zaměstnavatele).
Poznámka: Zákonem č. 84/2025 Sb. došlo ke změně očíslování dosavadního odstavce 17 v § 6 ZDP na odstavec 18 se shodným zněním. Proto v následujícím textu uvádíme vždy odkaz na § 6 odst. 18 ZDP.
Obecně platí, že pokud nejsou splněny podmínky pro osvobození výčtu poskytovaných plnění zaměstnanci zaměstnavatelem dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP, pak nepeněžní příjem těchto plnění je u zaměstnance zdanitelným příjmem ze závislé činnosti podle § 6 odst. 1 písm. d) ZDP, který se zahrne rovněž do vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Nepeněžní příjem se ocení ve smyslu § 6 odst. 3 písm. c) a odst. 18 ZDP. Zákon o oceňování majetku přitom definuje v § 2 odst. 1 cenu obvyklou, kterou se rozumí cena, která by byla dosažena při prodejích stejného, popřípadě obdobného majetku nebo při poskytování stejné nebo obdobné služby v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění.
V případě poskytnutí peněžního příspěvku zaměstnanci na pobyt dítěte v mateřské škole jiného provozovatele bude tento příjem součástí zdanění příjmů ze závislé činnosti a bude zahrnut do vyměřovacího základu pro obě pojištění.
DAŇOVÉ ŘEŠENÍ VÝDAJŮ ZAMĚSTNAVATELE NA PROVOZ PŘEDŠKOLNÍHO ZAŘÍZENÍ
Daňové řešení výdajů na provoz předškolního zařízení vyplývá z § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP, ve znění zákona č. 349/2023 Sb., a dále z doplnění textu zákonem č. 84/2025 Sb., přičemž zákonem č. 84/2025 Sb. se rozšiřuje okruh situací, ve kterých úhrada zaměstnavatele z titulu příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy zajišťované jinými subjekty bude považována za daňově uznatelný náklad. Zatímco na základě zákona č. 349/2023 Sb. byla daňová uznatelnost podmíněna tím, že jde o dítě zaměstnance, po novele provedené zákonem č. 84/2025 Sb. je tato podmínka rozšířena na děti, které jsou rodinnými příslušníky zaměstnance (např. na vnuky či vnučky). Dle důvodové zprávy k zákonu č. 84/2025 Sb. k tomuto doplnění se jedná o terminologickou změnu zákona o daních z příjmů, aby se vyloučily situace, kdy benefit vlastním zaměstnancům v podobě příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy je zdaněn, zatímco související náklad je u zaměstnavatele daňově neuznatelný.
V § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP, ve znění zákona č. 84/2025 Sb., se uvádí, že za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů jsou považovány také výdaje v podobě:
1. výdajů na provoz vlastního zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy, nebo
2. příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy zajišťovaný jinými subjekty pro děti, které jsou rodinnými příslušníky vlastních zaměstnanců.
Pokud bude zaměstnavatel postupovat podle § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP a uplatní výdaje na provoz vlastního zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy nebo příspěvek na provoz zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy zajišťovaný jinými subjekty jako své daňové výdaje a zaměstnanec za péči o dítě v takovém zařízení bude hradit zvýhodněnou cenu, anebo tato služba bude zaměstnanci poskytnuta bezplatně, pak se na zaměstnance nebude vztahovat osvobození od daně dle § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP.
Pokud se zaměstnavatel rozhodne, že výdaje na provoz vlastního zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy nebo příspěvek na provoz zařízení péče o děti předškolního věku nebo mateřské školy zajišťovaný jinými subjekty nebude uplatňovat jako své daňové výdaje, pak bude nepeněžní plnění na straně zaměstnance osvobozeno od daně z příjmů dle § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP do výše souhrnného limitu pro všechny benefity uvedené v § 6 odst. 9 písm. d) bod 2 ZDP.
Aplikací znění § 24 odst. 2 písm. zs) ZDP se zabývá příspěvek KOOV č.…