Pokud zaměstnanec uskuteční v kalendářním dni jednu
pracovní cestu, nemá zpravidla zaměstnavatel se stanovením výše cestovních
náhrad, na které má zaměstnanec nárok, problémy. Jak je tomu v případě, kdy
zaměstnanec uskuteční v jednom kalendářním dni několik tuzemských či dokonce
zahraničních pracovních cest? Řešení tohoto problému, který se týká zejména
tuzemského a zahraničního stravného, si ukážeme na příkladech. Podstatné
přitom je, že cestovní náhrady se poskytují podle části sedmé zákoníku práce
(zejména § 152 a další) za pracovní cestu, tj. za každou pracovní cestu
samostatně, nikoliv za více pracovních cest společně (výjimkou jsou některé
případy zahraničního stravného - viz dále). To však neznamená, že je nelze se
zaměstnancem vypořádat (např. jedním pokladním dokladem) za více pracovních
cest najednou.
Další, velmi významnou zásadou pro etapu vyúčtování je
zásada každá pracovní cesta a každý kalendářní den pracovní cesty
samostatně. Při výpočtu výše nároku zaměstnance na cestovní náhrady
vzniklé při pracovní cestě je nutno totiž postupovat tak, že tato výše nároku
zaměstnance, výše přeplatku nebo doplatku musí být stanovena vždy za každou
pracovní cestu samostatně, a to i v případě, že zaměstnanec uskutečnil v
průběhu kalendářního dne více pracovní cest, anebo v případě, že zaměstnanec
vyúčtovává více pracovních cest najednou (v jednom dni, na jednom tiskopisu
apod.). Výjimkou z této zásady je případ týkající se tuzemského
stravného u dvoudenních pracovních cest (viz
§ 163 zákoníku práce) a zahraničního stravného u cest
uskutečněných v jednom kalendářním dni (viz § 170 odst. 4 zákoníku práce).
Vypořádat se zaměstnancem přeplatky a doplatky z pracovních cest
lze samozřejmě v pokladně anebo po dohodě převodem z účtu provést za
více pracovních cest najednou.
Nahoru1. Dvě tuzemské pracovní cesty v jednom dni
Zaměstnanec odjel v 6.00 hod. ze svého bydliště
vykonat práci do jiného místa, než je jeho pravidelné pracoviště, a po vykonání
této práce přijel do místa svého pravidelného pracoviště v 11.10 hod. Tentýž
den ještě odjel z pravidelného pracoviště vykonat práci do jiného místa v 13.30
hod. a tuto pracovní cestu ukončil v místě svého bydliště v 18.50 hod. Jaké
stravné mu podle zákoníku práce přísluší?
Řešení
V uvedeném případě zaměstnanec vykonal v jednom kalendářním dni
dvě samostatné pracovní cesty. Za první pracovní cestu trvající 5 hod. a
10 min. mu přísluší podle
§ 163 odst. 1 zákoníku práce stravné ve
výši nejméně 58 Kč a za druhou pracovní cestu trvající 5 hod. 30 min. stravné
opět ve výši nejméně 58 Kč. Sčítat doby trvání jednotlivých tuzemských
pracovních cest je nesprávné.
I v případě, že by zaměstnanec v průběhu kalendářního
dne uskutečnil tři pracovní cesty, z nichž každá by trvala 5 a více hodin,
příslušelo by mu za každou pracovní cestu stravné ve výši nejméně 58
Kč.
Nahoru2. Dvoudenní tuzemská pracovní cesta
Zaměstnanec vyjel na pracovní cestu v 7.00 hod. a
ukončil ji druhý den v 16.00 hod. Přísluší mu stravné za každý den této
pracovní cesty samostatně anebo za celkovou dobu trvání této pracovní
cesty?
Řešení
V případě pracovní cesty spadající do dvou kalendářních dnů přísluší
zaměstnanci podle
§ 163 odst. 4 ZP
stravné, které je pro něho výhodnější, tj. stravné stanovené za každý
den této cesty samostatně anebo určené za celkovou dobu trvání této dvoudenní
pracovní cesty. Vždy je tedy nutno u dvoudenních pracovních cest provádět
optimalizaci tuzemského stravného. V uvedeném případě je pro zaměstnance
výhodnější varianta stravného za každý den samostatně, protože mu tak např. při
použití minimálních částek stravného přísluší 88 Kč za první den a 88 Kč za
druhý den, tj. celkem nejméně 176 Kč, kdežto podle druhé varianty, tj. celkem
za 17 + 16 = 33 hod. trvání pracovní cesty (tj. za více než 18 hod.) by mu
náleželo jen 138 Kč.
Nahoru3. Dvě zahraniční pracovní cesty v jednom dni
Zaměstnanec, řidič nákladního automobilu, uskutečnil během
jednoho kalendářního dne dvě zahraniční pracovní cesty do Polska s takovýmto
průběhem:
Na jaké stravné má řidič v tento kalendářní den nárok?
Pracovní cesta | Stát | Odjezd (přechod
hranice) | Příjezd (přechod
hranice) | Doba
trvání |
První
cesta | místo | čas | místo | čas |
ČR | Rožnov p. R. | 6.50 | Chotěbuz | 8.00 | 1 hod. 10 min. |
PR | Chotěbuz | 8.00 | Ustroň | 8.30 | 1 hod. 20 min. |
PR | Ustroň | 9.00 | Chotěbuz | 9.20 | |
ČR | Chotěbuz | 9.20 | Rožnov p. R. | 10.30 | 1 hod. 10 min. |
Druhá
cesta | ČR | Rožnov p. R. | 12.30 | Chotěbuz | 18.30 | 1 hod. |
PR | Chotěbuz | 13.30 | Wisla | 19.00 | 2 hod. 20 min. |
PR | Wisla | 15.20 | Chotěbuz | 20.50 | |
ČR | Chotěbuz | 15.50 | Rožnov p. R. | 21.50 | 1 hod. |
Řešení
Podle ustanovení
§ 166 odst. 1 ZP přísluší
zaměstnanci při zahraniční pracovní cestě tuzemské stravné podle podmínek
uvedených v
§ 163 ZP a zahraniční stravné podle
podmínek uvedených v
§ 170 ZP.
Tuzemské stravné se stanoví za každou pracovní cestu
samostatně, a to podle doby jejího trvání v kalendářním dni v tuzemsku. K
této době se podle
§ 170 odst. 4 ZP
připočítává doba trvání zahraniční části příslušné pracovní cesty kratší než 1
hodina.
Zahraniční stravné se stanoví také podle doby
trvání zahraniční části pracovní cesty. Podle ustanovení
§ 170 odst. 4 ZP se však
doby strávené mimo území ČR…