Zpětná vazba je jako sprcha. Teplá sprcha (pozitivní
zpětná vazba - když jsme za něco chváleni) je pro většinu lidí spojena s
příjemnými pocity. Studená sprcha (kritická zpětná vazba) je něco, čemu
se lidé vyhýbají, někteří z ní mají dokonce hrůzu (i já jsem k nim kdysi
patřil) a nevidí důvod, proč by měli něco takového podstupovat. Každý lékař Vám
ale řekne, že rozumně dávkovaná a pravidelně opakovaná studená sprcha zdraví
prospívá. Stejně užitečná je pro manažerské zdraví i kritická zpětná vazba.
Zpětná vazba je dnes módní pojem. Všichni o ní mluví,
někteří už s ní mají jistou zkušenost. Můžete získat od svého nadřízeného či
přátel a také od svých spolupracovníků. Problém je, že jen málokdo ji dokáže
poskytnout. Kolegům, spolupracovníkům i nadřízeným chybí většinou odvaha říci,
co si o našich výkonech a našem jednání skutečně myslí.
Pozitivní zpětná vazba je příjemná, povzbuzující
záležitost podobně, jako je příjemná teplá sprcha. Posiluje motivaci a příznivé
naladění. Neobsahuje však zpravidla žádné zásadně nové informace, které bychom
už neznali.
A co zdraví posilující studená sprcha neboli kritická
zpětná vazba? Té se většinou děsí jak ten, kdo by ji měl poskytnout, tak i její
adresát. Jsme zhýčkaní, neodolní, uzamykáme se před kritikou, přestože právě v
ní je největší zdroj poučení. Kritická zpětná vazba je doslova nabitá
užitečnými informacemi, které nám dosud chyběly.
Jeden exmanažer mi na toto téma…