Není důležité kolik, ale také jak, proto se ve svém
dnešním pojednání zaměřím na způsoby předávání odměn. k posilování pozitivních
vztahů na pracovišti může významně přispět právě správné předávání odměn.
Rovněž důležité je mít na paměti, že nejjednodušší řešení nemusejí být vždy
ta nejlepší.
Odměňování zaměstnanců je velmi citlivá záležitost,
jehož přínos je často opomíjen. Mnoho zaměstnavatelů si s předáváním odměn
příliš hlavu neláme, což je bohužel velká škoda pro všechny zúčastněné
strany. Způsobů předávání odměn existuje velké množství, ale poněkud se z nich
vytratil osobní přístup. Anonymní či neosobní odměňování může paradoxně
napáchat více škody než užitku. Při nesprávném postoji se tak odměny mohou pro
zaměstnance, s nadsázkou řečeno, stát spíše trestem. Peníze sice hýbou světem a
pro každého jsou nějak důležité, nicméně zaměstnavatelé či vedoucí pracovníci
si často neuvědomují, že nejde jenom o ně. Zapomíná se na klíčovou roli
osobního kontaktu, vytrácí se poděkování za práci. V extrémních případech
se zaměstnanec o odměně dozvídá až z výplatní pásky (i když samozřejmě období
odměn je obvykle veřejným tajemstvím), v lepším případě mu přijde informativní
email nebo dopis. Menší finanční odměna s konkrétním poděkováním za práci mívá
často větší motivační efekt než peníze poslané naprosto anonymně na účet. Podle
mého soukromého průzkumu by téměř všichni mnou oslovení lidé ocenili osobní
předání odměny či poděkování za vykonanou práci než pouhé anonymní přidělení
peněz na účet.
S tím je také spojena další otázka, a to kdo odměny
předává. Lidé potřebují informace, komunikovat, být v kontaktu. Je důležité
nepodceňovat význam vztahů mezi nadřízenými a podřízenými, zaměstnanci a
zaměstnavateli. Nezřídka se mezi sebou vůbec neznají, což je zcela jistě ke
škodě věci i z mnoha jiných důvodů. Pro zaměstnance je zásadní vědět, že nejsou
jen součástí firemního soukolí či nahraditelným článkem, ale…