Do konce roku 2025 jsou povinnosti zaměstnavatele uvedeny v nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu. Od 1. 1. 2026 nabývá účinnosti nové nařízení vlády č. 322/2025 Sb., o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech. Nařízení rozděluje úrazy do čtyř skupin podle závažnosti, a to na smrtelné, závažné s pobytem v nemocnici nad pět dnů, zranění s pracovní neschopností nad tři dny a s pracovní neschopností do tří dnů včetně zranění bez vzniku dočasné pracovní neschopnosti.
KNIHA ÚRAZŮ
Zaměstnavatel je povinen vést knihu úrazů v elektronické nebo listinné podobě. Evidence obsahuje tyto údaje:
- jméno a příjmení úrazem postiženého zaměstnance,
- datum a čas úrazu,
- místo, kde k úrazu došlo,
- činnost, při níž k úrazu došlo,
- celkový počet zraněných osob,
- druh zranění a zraněnou část těla, je-li tato informace zaměstnavateli známa,
- popis úrazového děje,
- druh úrazu (smrtelný, závažný, úraz spojený s DPN atd.),
- zdroje úrazu,
- příčiny úrazu,
- jména svědků úrazu,
- jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal.
Druh zranění a zraněná část těla se označují číselnými kódy, které jsou uvedeny v příloze č. 1 k nařízení vlády. V případě vyslání na pracovní cestu nebo dočasného přidělení k jinému zaměstnavateli nebo přidělení k výkonu práce u uživatele v rámci agenturního zaměstnávání a vzniku pracovního úrazu u tohoto zaměstnavatele, oznamuje tento zaměstnavatel úraz bez zbytečného odkladu vysílajícímu zaměstnavateli. Záznam o úrazu v knize úrazů provedou oba zaměstnavatelé.
Na žádost zaměstnance vydává zaměstnavatel potvrzenou kopii nebo výpis údajů o jeho úrazu z knihy úrazů. V případě smrtelného úrazu vydá tyto písemnosti rodinným příslušníkům zaměstnance na jejich žádost.
OHLÁŠENÍ ZÁVAŽNÉHO NEBO SMRTELNÉHO PRACOVNÍHO ÚRAZU
Zaměstnavatel oznamuje elektronicky prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce (dále jen "portál") závažný nebo smrtelný pracovní bez zbytečného odkladu se všemi náležitostmi, které jsou uvedeny v přílohách č. 2 a 3 k nařízení vlády:
- oblastnímu inspektorátu práce podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo, nebo
- obvodnímu báňskému úřadu podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo, podléhá-li jeho činnost dozoru orgánů státní báňské správy.
Uvedeným subjektům se pracovní úraz ohlašuje a též zasílá záznam o úrazu.
Zaměstnavatel ohlašuje bez zbytečného odkladu tyto úrazy odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pokud u zaměstnavatele působí, a také Policii České republiky podle místa, kde k pracovnímu úrazu došlo, nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán trestný čin, nebo v případě smrtelného pracovního úrazu.
Jde-li o smrtelný úraz, ohlašuje zaměstnavatel úraz bez zbytečného odkladu zdravotní pojišťovně, u níž byl zaměstnanec při vzniku pracovního úrazu pojištěn. Jedná-li se o ohlášení úrazu odborové organizaci nebo Policii České republiky nebo zdravotní pojišťovně, musí ohlášení obsahovat všechny náležitosti uvedené v příloze č. 2 k nařízení vlády. Forma ohlášení může být elektronická nebo v listinné podobě. Záznam o pracovním úrazu se nezasílá.
ZASLÁNÍ A PŘEDÁNÍ ZÁZNAMU O PRACOVNÍM ÚRAZU
Prostřednictvím portálu úřadu zasílá …