dnes je 4.12.2024

Input:

Sliby nejsou chyby

21.7.2008, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

     Tradiční řízení chápe přikazování jako jediný způsob jak přimět lidi, aby dělali to, co mají. Přikazování ovšem funguje jen po linii podřízenosti shora dolů, takže to nemůže být jediný prostředek, jak ovlivnit chování druhých. Nadřízenému ani kolegovi nemůžete dát příkaz, a přece ho můžete ovlivnit. Povězme si o dalších možnostech.

SLIBY JSOU REÁLNÁ ALTERNATIVA PŘÍKAZŮ, ALE...

     Jednou z dalších možností ovlivňování lidí jsou sliby. Ovlivňovat lidi pomocí slibů a jejich plnění lze obecně všemi směry, takže i směrem nahoru k nadřízeným a do stran ke kolegům, partnerům či jiným útvarům. Řadový zaměstnanec může přijít za svým vedoucím, říci mu o nějaké své pracovní či osobní potřebě a vedoucí mu slíbí, že to zajistí - např. pořízení nové rychlovarné konvice do svačinového koutku.

     Jsou-li lidé odpovědní, berou přijaté příkazy a dané sliby jako určitý morální závazek. Kdo je neplní, stává se v očích druhých nespolehlivým, nedůvěryhodným stejně jako ten, kdo nedbá příkazů. TÍm může být zaměstnanec i manažer. Vést lidi nikoli přikazováním, ale prostřednictvím slibů a jejich plnění je pro manažera velká šance, jak dostat vedení lidí na kvalitativně vyšší úroveň. To, co člověk slíbí, plní zpravidla jinak, s jiným zaujetím než příkaz. Dělá to dobrovolně a se zájmem, protože to přece sám slíbil.

     V konečném věcném výsledku není mezi příkazem a slibem rozdíl. V obou případech vznikne osobní závazek pracovníka splnit to, co je třeba. Rozdíl bývá v naladění obou partnerů a v lepším uspokojení a radosti z práce v druhém případě. Sluší se dodat, že dobře naladěn může být člověk, i když přijímá nebo dává příkaz, to ale umí málokdo.

RIZIKO SLIBŮ

     Používání slibů je dobrá věc, ale skrývá v sobě velké riziko: slíbit a nesplnit. Tím se může provinit kdokoli - zaměstnanec, vedoucí, partner. V tu chvíli, kdy člověk vyjednává a čelí nějakému nepříjemnému požadavku, může pomocí slibu snadno vyklouznout ze situace. Jsou vedoucí, kteří to dokonale umějí: slibují, slibují a notoricky sliby neplní. Zapomenou, nechtějí nebo prostě nestíhají.

     Neplnit sliby je devastující pro mezilidské vztahy i pro systém vedení lidí. Člověk se tím v očích druhých stává nedůvěryhodnou „slibotechnou“. Ve skutečnosti lže. A neplnění slibů na straně vedoucích vybízí ostatní k následování. Nadřízený tím vysílá signál,

Nahrávám...
Nahrávám...