dnes je 29.10.2025

Input:

Jak firemní mýty a rituály formují chování zaměstnanců

27.10.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 7 minut

2025.22.03
Jak firemní mýty a rituály formují chování zaměstnanců

Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.

Každá firma má své příběhy, které se šeptají mezi dveřmi, a zvyklosti, které nikdo nevyhlásil, ale všichni je dodržují. Právě tato nepsaná pravidla mají na loajalitu a výkon zaměstnanců větší vliv, než oficiálně deklarovaná.

Na firmy lze nahlížet různě. Ekonomicky - jako na "stroje" na vydělávání peněz, technokraticky - jako na systémy, tvořené procesy, strukturami a pracovními rolemi či místy, ale i "antropologicky". Při bližším pohledu fungují totiž organizace jako domorodé kmeny. Tím, co je drží při životě, je jejich kultura a identita, které je odlišují od firem jiných. Základem této kultury, ať již firem nebo kmenů, jsou jejich sdílené příběhy či mýty, zvyky a rituály, a to vědomé, ale i nevědomé.

Ať už jde o společnou páteční pizzu, legendu o zakladateli, který začínal v garáži, nebo o nepsané pravidlo, že schůzka nekončí, dokud šéf nezavře notebook, jde nejen o mýty a rituály, tvořící firemní identitu, ale i nepříliš viditelné, ale mnohdy velmi účinné nástroje řízení.

Mýty i rituály, které se ve firmách tradují, ovlivňují sounáležitost, kterou zaměstnanci k firmě cítí, i to, jak přistupují ke svému výkonu, a pozitivní příběhy a smysluplné zvyky dokážou jejich loajalitu i výkonnost výrazně posílit. U jiných tomu tak však být nemusí.

FIREMNÍ MÝTY ANEB KDYŽ SE Z HISTORKY STANE IDENTITA

Mýty firem, podobně jako mýty domorodých kmenů, jsou příběhy, které se v nich tradují a předávají dál. Dodávají jim identitu, často i smysl a působí jako jejich neviditelné lepidlo. Nemusí být vždy zcela pravdivé, představují však symbol, s nímž se firma ztotožňuje, a na který je většinou i hrdá.

Příkladem je firma Google, která si již dlouho pěstuje příběh dvou studentů, kteří v garáži vytvořili vyhledávač, jenž změnil svět. Tento mýtus dodnes ovlivňuje její zaměstnance: ti cítí, že i jejich práce by měla "měnit svět". Hrdost na příslušnost k organizaci se mísí s tlakem na osobní i skupinovou výkonnost, který nemusí být vždy snadné unést. Podobně "funguje" i Apple, jež dlouhodobě těží z mýtu o Stevu Jobsovi a jeho posedlosti dokonalostí, který motivuje zaměstnance k precizní práci.

Podobný je mýtus technologické firmy, který opakuje historku o jejím zakladateli, který údajně celé týdny spal v kanceláři, aby dokončil první prototyp. Faktem je, že šlo spíš o dvě noci na karimatce, ale příběh se stal symbolem "startupového ducha", který od zaměstnanců očekává, že podobné nasazení budou vynakládat i oni. Výsledkem je loajalita části týmu, která se cítí součástí hrdinské ságy, a vyhoření té druhé, která není své práci ochotná obětovat osobní život.

Ve Škodě Auto se tradují historky o vozech, které vydržely extrémní podmínky. Mýtus o tradiční robustnosti firemní produkce se přenáší na zaměstnance a posiluje jejich hrdost. Zároveň ale udržuje i konzervativní myšlení, které může brzdit odvahu k radikálním inovacím.

Rodinné podniky čerpají sílu z příběhů o generacích, jež firmu vybudovaly, které jejím zaměstnancům dávají pocit odpovědnosti, ale i stability. V mnoha rodinných firmách je tak oblíbeným příběhem "nejsme korporát, jsme rodina". Na první pohled lákavé vyprávění, které se však může změnit v past. Jakmile se od lidí očekává, že se obětují "pro dobro rodiny", stává se mýtus nástrojem tlaku a občas možná i zdrojem frustrace.

Podobná situace bývá v konzultačních firmách, jejichž oblíbeným mýtem je "Naši klienti jsou nejnáročnější na světě". Cílem mýtu je budovat představu o téměř mimořádných schopnostech konzultantů. Jeho součástí je však většinou i představa, že klienti mají tak vysoké nároky, že se od zaměstnanců očekává permanentní dostupnost. Výsledkem je stres, který by jinak zaměstnanci kritizovali – mýtus jim však bere argumenty.

Falešné nebo vyprázdněné mýty však loajalitu naopak rychle ničí. Ve firmě, která dlouhodobě opakuje slogan "jsme rodina", zatímco zaměstnanci mají pocit, že vedení šetří na jejich odměnách, se tento mýtus často obrací proti firmě, a vyvolává spíše cynismus.

FIREMNÍ RITUÁLY - SYMBOLICKÉ ZVYKY

Zatímco mýty jsou příběhy, rituály jsou pravidelně opakované činnosti, často s neviditelným, ale silným významem. Jejich úlohou je podporovat soudržnost a výkon. Dobře nastavené rituály zvyšují i každodenní motivaci, především tím, že dávají zaměstnancům přesvědčení, že jejich práce má smysl. Usnadňují koordinaci práce a ovlivňují její tempo či rytmus.

Ve firmě LEGO mají jednou ročně tzv. Play Day, kdy si zaměstnanci hrají, staví modely a připomínají si, že hravost je součástí DNA firmy. Ve společnosti Zalando pořádají pravidelná setkání všech zaměstnanců, na nichž s nimi vedení sdílí firemní výsledky a plány. Rituál transparentnosti posiluje důvěru a dává lidem pocit, že

Nahrávám...
Nahrávám...