Závěr roku 2008 byl ve znamení nejistého očekávání
			 novely zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP). Vládní novelu,
			 předloženou poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk č. 563 (dále jen novela),
			 podepsal prezident 19. 12. 2008 a ve Sbírce zákonů vyšla 1. ledna 2009 pod č.
			 2/2009. Tímto dnem také nabývá účinnosti. V tomto příspěvku se stručně
			 podíváme na schválené změny ZDP, které se týkají zdanění příjmů ze závislé
			 činnosti a funkčních požitků (dále jen mezd) počínaje lednem 2009 (není-li
			 dále výslovně stanoveno jinak).
 NahoruPodle novely poprvé až mzdy za leden 2009
     Jak bylo předesláno, novela jako celek nabyla účinnosti
			 dnem jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů. K tomu je ale třeba doplnit tzv.
			 přechodná ustanovení, která konkretizují účinek provádění jednotlivých
			 ustanovení. Problematiky zdanění mezd se týkají následující přechodná
			 ustanovení:
- Pro daňové povinnosti za léta 1993 až 2008 a zdaňovací období,
				  které započalo v roce 2008, platí dosavadní právní předpisy, nestanoví-li tento
				  zákon dále jinak. Takže i zdanění mezd za prosinec 2008, třebaže nastane až v
				  roce 2009, bude probíhat ještě postaru podle dosavadního znění ZDP před
				  novelou. 
- Ustanovení ZDP ve znění účinném po novele se použijí poprvé
				  pro zdaňovací období, které započalo v roce 2009, s výjimkou (uvedena pouze
				  ustanovení vztahující se k předmětu tohoto článku)
				  § 38j odst. 4 a 5,
				  § 38j odst. 6 písm. c),
				  § 38j odst. 8 a
				  § 38l odst. 1 písm. c) (viz dále
				  body 3 a 4). To prakticky znamená, že ZDP ve znění novely se poprvé uplatní
				  pro zdanění mezd za leden 2009. 
- Ustanovení
				  § 38j odst. 8 a
				  § 38l odst. 1 písm. c) ZDP, ve
				  znění účinném po novele, se poprvé použijí pro zdaňovací období, které
				  započalo v roce 2008. - Zaměstnavatelé na mzdovém listě uvedou pojistné
						sražené nebo uhrazené na sociální a zdravotní pojištění, které je ze své mzdy
						povinen platit zaměstnanec (poplatník), příp. jeho příspěvky na povinné
						zahraniční pojištění stejného druhu, a to za každý měsíc a v úhrnu za celý rok.
						Tento údaj je totiž nutný pro výpočet čisté mzdy pro stanovení rozhodného
						příjmu u žádostí o dávky státní sociální podpory. 
- Ve vazbě na nový stavební zákon prokazuje zaměstnanec nárok
						na nezdanitelnou částku z titulu zaplacených úroků z úvěrů na výstavbu bytového
						domu, rodinného domu, bytu nebo na změnu stavby stavebním povolením nebo
						ohlášením stavby a po dokončení stavby výpisem z listu vlastnictví. 
 
- Ustanovení
				  § 38j odst. 4, 5 a
				  § 38j odst. 6 písm. c) ZDP, ve
				  znění účinném po novele, se použije poprvé pro zdaňovací období, které
				  započalo v roce 2010. - Zaměstnavatelé, zaměstnávající nerezidenty ČR, budou muset
						(do 20. března) podávat vyúčtování daně z mezd pouze elektronicky ve formátu
						stanoveném MF. Výjimkou budou pouze zaměstnavatelé z řad fyzických osob, u
						nichž celkový počet nerezidentních zaměstnanců v průběhu roku nepřesáhne
						10. 
- Dále budou muset zaměstnavatelé v příloze k vyúčtování daně
						z mezd uvádět také přehledy o dodatečných opravách záloh na daň a daně a
						opravách daňového bonusu. 
 
- Mzdy zúčtované zaměstnavatelem v letech 2005 až
				  2007 a vyplacené zaměstnanci nebo jím obdržené až po 31. lednu 2008 se při
				  zahrnutí do základu daně nezvyšují o pojistné uvedené v
				  § 6 odst. 13 nebo
				  § 38h odst. 1 písm. b) ZDP, ve
				  znění účinném od 1. ledna 2008, které v době zúčtování z nich byl plátce daně
				  povinen platit. Tyto mzdy se při zahrnutí do základu daně nesnižují ale ani o
				  povinné pojistné na sociální a zdravotní pojištění nebo o příspěvky na
				  zahraniční pojištění stejného druhu, které v době zúčtování těchto příjmů
				  poplatník uhradil nebo mu je plátce daně srazil (pozn. neboť to neumožňuje
				  platné znění
				  § 6 odst. 13 ZDP). - Novela napravuje opomenutí předcházející změny ZDP zákonem č.
				  261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, který zavedl princip tzv.
				  superhrubého zdanění mezd, ale nepamatoval na mzdy zúčtované před těmito
				  změnami (tj. do konce roku 2007) a vyplacené až po 31. 1. 2008. Proto se na
				  tyto mzdy měl obecně již vztahovat nový superhrubý model zdanění, tj. zvýšení o
				  pojistné zaměstnavatele, jak vyplývá z
				  § 5 odst. 4 ZDP, čemuž novela nyní
				  zabránila. Na druhé straně se ovšem tyto opožděně vyplacené mzdy pro účely
				  zdanění nesnižují ani o pojistné sražené nebo uhrazené přímo zaměstnancem. 
 NahoruSnížení sociální daně
     Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných
			 rozpočtů, stanovil sazbu daně z příjmů fyzických osob pro rok 2008 ve výši 15 %
			 a pro rok 2009 pouze 12,5 % s tím, že současně mělo od roku 2009 dojít ke
			 snížení slevy na dani pro poplatníka, manželku (manžela) bez příjmů a daňového
			 zvýhodnění na děti. Vzhledem k tomu, že toto opatření mohlo znamenat vyšší
			 daňové zatížení u nejnižších příjmových skupin poplatníků, byly tyto již
			 schválené změny novelou zrušeny. Takže pro rok 2009 zůstává sazba daně z
			 příjmů fyzických osob beze změny na dosavadních 15 % a nemění se ani slevy na
			 dani.
| Druh slevy | Rok 2009 Měsíční
 sleva
 | Rok 2009 Roční
 | 
| Základní sleva na
						poplatníka | 2 070 | 24 840 | 
| Na vyživovanou
						manželku/manžela | - | 24 840 | 
| Vyživovaný manžel je
						ZTP/P | - | 49 680 | 
| Uživatel částeč. invalid.
						důchodu | 210 | 2 520 | 
| Uživatel plného invalid
						důchodu | 420 | 5 040 | 
| Držitel průkazu
						ZTP/P | 1 345 | 16 140 | 
| Student | 335 | 4 020 | 
     Fyzická osoba mohla od daně odečíst částku 24 840 Kč,
			 pokud jeho manželka (manžel) ve společné domácnosti neměla vlastní příjmy
			 převyšující ročně 38 040 Kč. Novela zákona o daních z příjmů posunula horní
			 hranici příjmů druhého člena domácnosti pro posouzení nároku na slevu až na
			 68 000 Kč. Podle přechodných ustanovení bude možné tuto změnu
			 zohlednit již při ročním zúčtování za rok 2008.
     Protože bylo třeba naplnit politické zadání snížení
			 povinných odvodů u zaměstnanců s nižší úrovní mezd - kde nepomůže vyšší sleva
			 na dani, neboť v řadě případů ani té stávající již plně nevyužijí, došlo od
			 roku 2009 ke snížení pojistných odvodů na sociální pojištění
			 zaměstnanců, a to o 1,5 procentního bodu. Současně se snižuje sazba pojistného
			 na sociální pojištění zaměstnavatele o 1 procentní bod.
     Sazby pojistného na sociální zabezpečení, které
			 zahrnuje pojistné na důchodové pojištění a pojistné na nemocenské pojištění, a
			 příspěvek na státní politiku zaměstnanosti se změnily následovně:
- do konce roku 2008 sazba pojistného z vyměřovacího
				  základu činila: - u organizace a malé organizace 26 %, z toho 3,3 % na
						nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku
						zaměstnanosti, 
- u zaměstnanců 8 %, z toho 1,1 % na nemocenské
						pojištění, 6,5 % na důchodové pojištění a 0,4 % na státní politiku
						zaměstnanosti. 
 
- v roce 2009 činí sazba pojistného:- u zaměstnavatele 25 % z vyměřovacího základu, z toho
						2,3 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní
						politiku zaměstnanosti, 
- u zaměstnance 6,5 % z vyměřovacího základu. 
 
     Od roku 2009 tedy zaměstnanci již neplatí příspěvek na
			 státní politiku zaměstnanosti ani pojistné na nemocenské pojištění, ale jen
			 pojistné na důchodové pojištění. Zaměstnavatelé ušetří povinné pojistné odvody
			 ve výši 1 procentního bodu na nemocenské pojištění. To souvisí s jejich novou
			 povinností platit náhrady mzdy za prvních 14 dnů pracovní neschopnosti
			 zaměstnanců, z nichž polovinu započtou na úhradu sociálního pojistného.
 NahoruZměny v osvobození od daně
     Kvůli zaměření příspěvku se podíváme pouze na dvě změny
			 týkající se čistě osvobození zaměstnanců. První změna se týká vzdělávání
			 zaměstnanců.
     Do konce roku 2008 byly podle
			 § 6 odst. 9 písm. a)
			 ZDP osvobozeny částky vynaložené zaměstnavatelem na úhradu výdajů spojených s
			 odborným rozvojem zaměstnanců a rekvalifikací, související s předmětem jeho
			 činnosti, s výjimkou částek vynaložených na zvýšení kvalifikace. Toto
			 osvobození se nevztahovalo na příjmy plynoucí zaměstnancům v této souvislosti
			 jako mzda, plat, odměna nebo jako náhrada za ušlý příjem.
     Počínaje dnem 1. 1. 2009 jsou podle
			 § 6 odst. 9 písm. a)
			 ZDP po novele osvobozeny částky vynaložené zaměstnavatelem na úhradu
			 výdajů spojených s odborným rozvojem zaměstnanců a související s předmětem
			 činnosti zaměstnavatele, pokud se podle zvláštního právního předpisu (například
			 § 230 zákoníku práce) vzdělávání
			 zaměstnance považuje za výkon práce, anebo vynaložené na rekvalifikaci
			 zaměstnanců podle zvláštního právního předpisu upravujícího zaměstnanost
			 (zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti). Osvobození se nadále nevztahuje na
			 příjmy plynoucí zaměstnancům v této souvislosti jako mzda, plat, odměna nebo
			 jako náhrada za ušlý příjem.
     Prakticky stejná změna proběhla taktéž v souvisejícím
			 ustanovení
			 § 24 odst. 2 písm. j) bod 3. ZDP,
			 kde se řeší výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných
			 příjmů…