Zákon č. 346/2010 Sb. mění zákon č. 586/1992
			 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony
			 (dále též novela). Jeho účinnost je stanovena k 1. 1. 2011, resp. pro
			 zdaňovací období započaté v roce 2011 s tím, že některá opatření (např.
			 odstraňující kolize s daňovým řádem) bude možné použít i pro rok 2009 a
			 předcházející, a naopak některá ustanovení až počínaje rokem 2012.
     Na změny v ZDP navazují úpravy provedené v
			 zákoně č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů,
			 v zákoně č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s
			 výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a
			 poslanců Evropského parlamentu (dále též představitelé státní moci), a v
			 zákoně č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře.
 Nahoru1.1 VÝSLUHOVÉ NÁLEŽITOSTI A PŘÍDAVEK NA BYDLENÍ
      V § 4 odst.
			 1 písm. d) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
			 pozdějších předpisů (dále jen ZDP) se za účelem snížení schodku
			 rozpočtů veřejných financí zrušuje daňové osvobození některých výsluhových
			 náležitostí u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů podle
			 zvláštních předpisů. Bezpečnostním sborem se rozumí Policie České republiky,
			 Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní správa České republiky, Vězeňská
			 služba České republiky, Bezpečnostní informační služba a Úřad pro zahraniční
			 styky a informace (§ 1 zákona č. 361/2003 Sb.).
     Konkrétně jde o výsluhový příspěvek a
			 odbytné poskytované bývalým vojákům z povolání podle § 131 a
			 následujících zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, a bývalým
			 příslušníkům bezpečnostních sborů podle zákona č. 361/2003 Sb. Jedná se totiž o
			 nesystémové daňové výhody, které byly převzaty z dřívějších právních předpisů o
			 zdaňování mezd a byly poplatné době svého vzniku. Tento výsluhový příspěvek a
			 odbytné jsou pro účely zdanění prohlášeny v § 10 odst. 9 písm. a) ZDP za
			 ostatní příjmy (obdobně jako důchody a penze) a v ust. § 10 odst. 4 ZDP je
			 stanoveno, že jsou nesnížené o výdaje samostatným základem daně pro zdanění
			 zvláštní sazbou [§ 36 odst.
			 2 písm. v) ZDP], tj. budou zdaňovány prostřednictvím plátce příjmů
			 (plátce daně). Protože pro doplatky na výsluhových příspěvcích z let 2010 a
			 předcházejících vyplacených poplatníkům až po 1. 1. 2011 není v novele žádné
			 přechodné ustanovení, použije se pro jejich zdanění také daň srážkou zvláštní
			 sazbou (tj. ani tyto doplatky nejsou již osvobozeny od daně z příjmů).
     V ust.
			 § 4 odst. 1 písm.
			 d) ZDP se za účelem posílení právní jistoty upřesňuje, že
			 úmrtné a příspěvek na pohřeb náležející pozůstalým při úmrtí
			 příslušníka, které patří také mezi výsluhové náležitosti, protože mají
			 charakter náhrady škody, jsou nadále osvobozeny od daně z příjmů.
     V § 4 odst.
			 1 písm. n) ZDP se novelou upřesňuje, že od daně z příjmů je
			 osvobozeno u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů
			 odchodné poskytované podle zvláštních právních předpisů.
     S účinnosti od roku 2012 se v
			 § 4 odst. 1 písm.
			 o) ZDP dále zrušuje daňové osvobození přídavku na
			 bydlení, který podle § 61 zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z
			 povolání náleží příslušníkům Armády ČR v aktivní službě, kteří nebydlí ve
			 služebním bytě. Přídavek na bydlení se v budoucnu posoudí jako zdanitelný
			 příjem podle
			 § 6 odst. 1 písm.
			 d) ZDP plynoucí poplatníkovi v souvislosti s výkonem závislé
			 činnosti (služebním poměrem) a bude zdaňován plátcem příjmů (zaměstnavatelem)
			 jako součást mzdy, tj. při stanovení základu daně se tento příjem zvýší také o
			 povinné pojistné (na tzv. superhrubou mzdu).
1.2 ZDANĚNÍ PENĚŽNÍCH NÁHRAD U PŘEDSTAVITELŮ STÁTNÍ
			 MOCI
     Součástí novely jsou změny v zákoně č. 236/1995
			 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
			 představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců
			 Evropského parlamentu, kterými se završuje proces daňových opatření v oblasti
			 peněžních náhrad poskytovaných při výkonu funkcí představitelům státní
			 moci.
     V § 37 odst.
			 5 zákona č. 236/1995 Sb. se zrušuje zvláštní právní úprava,
			 podle které peněžní náhrady u představitelů státní moci nepodléhaly
			 doposud dani z příjmů (tj. peněžní plnění, která jsou náhradou podle
			 § 5 a
			 § 6 odst. 3 cit. zákona),
			 přestože v ZDP je pro ně již od roku 2010 zaveden standardní daňový režim. V
			 přechodných ustanoveních k novele zákona č. 236/1995 Sb. se současně
			 stanoví, že při zdanění těchto příjmů zúčtovaných za kalendářní měsíc prosinec
			 2010 se ještě použije
			 § 37 zákona č. 236/1995
			 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
     V § 6 odst.
			 10 písm. a) ZDP jsou za funkční požitky prohlášeny nově
			 nejen funkční platy, ale i plnění poskytovaná v souvislosti se
			 současným nebo dřívějším výkonem funkce, jejichž výše se stanoví podle
			 zákona upravujícího platy a další náležitosti spojené s výkonem funkce
			 představitelů státní moci, některých státních orgánů a soudců (zákon č.
			 236/1995 Sb.), s výjimkou platu náležejícího prezidentu republiky a
			 náhrad spojených s výkonem jeho funkce (které jsou nově uvedeny v
			 § 10 ZDP). Zmíněné peněžní
			 náhrady poskytované představitelům státní moci jsou přitom již od roku 2010 od
			 daně osvobozeny podle § 6 odst.
			 9 písm. s) ZDP, ale jen v taxativně vyjmenovaných případech a
			 jen v prokázané (skutečné) výši.
     V § 6 odst.
			 10 písm. b) ZDP jsou obdobně za funkční požitky nově prohlášeny
			 nejen odměny za výkon funkce v orgánech obcí, v jiných orgánech územní
			 samosprávy, státních orgánech, občanských a zájmových sdruženích, komorách a v
			 jiných orgánech a institucích, ale nově i plnění poskytovaná v souvislosti
			 se současným nebo dřívějším výkonem těchto funkcí.
     V § 6 odst.
			 12 ZDP se v souvislosti s legislativními změnami v oblasti
			 funkčních požitků upřesňuje, že při zdanění těchto příjmů se aplikují
			 nejen ustanoveníodstavců 7, 8 a 9 (tj. co není předmětem daně nebo je od daně
			 osvobozeno), ale také odstavec 6, v němž je stanoveno, že nepeněžní
			 příjem ve formě motorového vozidla bezplatně poskytnutého pro služební i
			 soukromé účely se musí ocenit měsíčně 1 % ze vstupní ceny vozidla a zdanit
			 (není-li ovšem takové naturální plnění např. u představitelů státní moci od
			 daně osvobozeno).
     V § 6 odst.
			 9 písm. s) bod 10 ZDP se vedle legislativně technické úpravy pro
			 právní jistotu stanoví, že u soudců jsou osvobozeny od daně z příjmů
			 také náhrady prokázaných výdajů na dopravu veřejnými hromadnými
			 prostředky poskytované při tuzemských pracovních cestách, tj. které
			 jsou soudcům poskytovány podle
			 § 32 odst. 1 písm. b)
			 zákona č. 236/1995 Sb.
     V § 6
			 odst. 9 písm. r) a s) ZDP se odstraňuje nadbytečný text,
			 podle kterého jsou v těchto ustanoveních od daně z příjmů osvobozena
			 naturální plnění a některé prokázané náhrady výdajů nejen u představitelů
			 státní moci, ale také u českých poslanců Evropského parlamentu (zákon č.
			 362/2009 Sb.). Platy a odměny českých poslanců EP a další související plnění
			 jsou s účinností od přijetí nového statutu poslanců EP (od července 2009)
			 hrazeny z rozpočtu Evropské unie (nikoliv z rozpočtu České republiky) a
			 podléhají tam také zdanění (2005/684/ES, Euratom). Tyto příjmy jsou navíc za
			 účelem zamezení případného dvojího zdanění (v EU i v ČR) již od roku 2009
			 osvobozené od daně z příjmů v
			 § 4 odst. 1 písm. zl)
			 ZDP (zákon č. 303/2009 Sb.). V čl. VII přechodných ustanovení cit.
			 zákona je dále stanoveno, že pro zdanění odměn a dalších souvisejících plnění
			 poskytovaných českým poslancům EP, kteří byli členy EP také ve volebním období,
			 které skončilo v roce 2009, a byli v roce 2009 znovu zvoleni, pokud se rozhodli
			 pro uplatňování dosavadního národního systému po celou dobu své činnosti, se
			 použije ještě ZDP, ve znění platném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
			 Tzn., že od tohoto data již daňový režim příjmů českých poslanců EP není třeba
			 v zákoně jakkoliv upravovat.
 Nahoru1.3 ZDANĚNÍ DŮCHODŮ U DŮCHODCŮ S VYŠŠÍMI PŘÍJMY
      Z důvodu snížení schodku rozpočtů veřejných financí se
			 od roku 2011 v
			 § 4 odst. 3 ZDP novelou
			 blokuje daňové osvobození důchodů a penzí poskytovaných z povinného systému
			 důchodového pojištění (tuzemského nebo i zahraničního), pokud u poplatníka
			 (důchodce) součet příjmů ze závislé činnosti a dílčích základů daně v případě
			 příjmů z podnikání a jiné samostatné činnosti a příjmů z pronájmu přesáhne
			 částku 840 tis. Kč ročně.
     Počínaje rokem 2011 tedy podle § 4 odst. 1 písm. h) ZDP nadále
			 podléhají zdanění pravidelně vyplácené důchody nebo penze z povinného systému
			 důchodového pojištění, jen pokud jejich roční úhrn převyšuje částku 36násobku
			 minimální mzdy platné k 1. lednu kalendářního roku (do níž se nezahrnuje výše
			 příplatku nebo příspěvku k důchodu podle zvláštních právních předpisů). V
			 současnosti tato částka činí 288 000 Kč.
     V § 4 odst.
			 3 ZDP se ale nově vylučuje použití tohoto osvobození v
			 případech, kdy součet příjmů podle
			 § 6 ZDP a základů daně podle
			 § 7 a
			 9 ZDP u poplatníka přesáhne ve
			 zdaňovacím období částku 840 000 Kč. Do úhrnu příjmů podle
			 § 6 ZDP se pro účely tohoto
			 ustanovení přitom nezahrnují příjmy od daně osvobozené ani příjmy, z nichž je
			 daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. To bude znamenat, že zatímco se
			 dnes u zmíněných důchodů zdaňuje jako ostatní příjem podle
			 § 10 ZDP pouze částka
			 důchodu (roční úhrn důchodů) překračující hranici ve výši 288 000 Kč, podle
			 nové právní úpravy se i při minimálním překročení součtu příjmů podle
			 § 6 ZDP a základů daně podle
			 § 7 a
			 9 ZDP (tj. nově stanoveného ročního
			 limitu ve výši 840 000 Kč) zdaní celý důchod (resp. úhrn důchodů), tzn. i do
			 částky 288 000 Kč.
 Nahoru1.4 DAŇOVÉ ÚLEVY NA PENZIJNÍ POJIŠTĚNÍ
      Z důvodu zajištění slučitelnosti s primárním právem
			 Evropské unie (dále též EU) a zamezení případných sankcí ze strany EU se
			 novelou od roku 2011 rozšiřují daňové úlevy na produkty penzijního
			 pojištění, se kterými se prozatím setkáváme jen v zahraničí, a to za
			 obdobných podmínek, jako je tomu u českého penzijního připojištění se státním
			 příspěvkem a produktů soukromého životního pojištění splňujícího tzv. podmínku
			 2 x 60. Jedná se o úlevy v oblasti daňového osvobození příspěvků
			 poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnancům na toto penzijní pojištění a také
			 nezdanitelné části základu daně, bude-li se jednat o příspěvky placené samotným
			 poplatníkem, ale také včetně případných sankcí za jejich předčasné zrušení.
1.4.1 Příspěvky zaměstnavatele na penzijní
			 pojištění
     V § 6 odst.
			 9 písm. p) ZDP jsou od daně z příjmů ze závislé činnosti
			 počínaje rokem 2011 nově osvobozeny příspěvky zaměstnavatele placené na
			 penzijní pojištění zaměstnance nejvýše do výše 24 000 Kč ročně, ale
			 jen v celkovém úhrnu s příspěvky zaměstnavatele placenými zaměstnanci na
			 jeho penzijní připojištění se státním příspěvkem (poukazovanými na jeho účet u
			 penzijního fondu) a s příspěvky zaměstnavatele na tzv. soukromé životní
			 pojištění zaměstnance (splňující tzv. podmínku 2 x 60), tj. v úhrnu na tři
			 produkty. I když to výslovně uvedeno není, daňové osvobození se vztahuje na
			 příspěvky poskytované zaměstnanci od téhož zaměstnavatele.
     Daňové osvobození výše uvedené se nově vztahuje na
			 příspěvky poukázané ve prospěch zaměstnance na jeho penzijní pojištění u
			 instituce penzijního pojištění. Tyto příspěvky musí být placené na
			 základě smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem a institucí penzijního
			 pojištění, nebo na základě jinak sjednané účasti zaměstnance na penzijním
			 pojištění. Podmínkou dále je, že ve smlouvě o penzijním pojištění byla
			 sjednána výplata plnění až po 60 kalendářních měsících a současně
			 nejdříve v roce dosažení věku 60 let, také že právo na plnění z tohoto
			 penzijního pojištění má zaměstnanec a v případě smrti zaměstnance jiná osoba,
			 kromě zaměstnavatele, který hradil příspěvek na penzijní pojištění.
     Podle § 6 odst. 17 ZDP se institucí penzijního pojištění
			 rozumí poskytovatel finančních služeb oprávněný k provozování penzijního
			 pojištění bez ohledu na jeho právní formu, který je:
- provozován na principu fondového hospodaření, 
- zřízen pro účely poskytování důchodových dávek mimo povinný
				  důchodový systém na základě smlouvy nebo na základě jinak sjednané účasti na
				  penzijním pojištění a vykonává činnost z toho vyplývající, 
- povolen a provozuje penzijní pojištění v členském státě Evropské
				  unie, Norsku nebo Islandu a také podléhá dohledu příslušných orgánů v tomto
				  státě. 
1.4.2 Příspěvky poplatníka na penzijní
			 pojištění
     Podle § 15 odst. 5 ZDP může poplatník počínaje rokem 2011
			 uplatnit pro snížení základu daně jako nezdanitelnou částku v celkovém úhrnu
			 nejvýše 12 000 Kč ročně, nikoliv jen dosavadní příspěvky zaplacené
			 na své tuzemské penzijní připojištění se státním příspěvkem (tj. částku,
			 která se rovná úhrnu příspěvků zaplacených na zdaňovací období, sníženému o 6
			 000 Kč), ale nově též příspěvky na penzijní pojištění zaplacené podle
			 smlouvy o penzijním pojištění. Musí se ale jednat o smlouvu uzavřenou
			 mezi poplatníkem a institucí penzijního pojištění nebo na základě jinak
			 sjednané účasti poplatníka na penzijním pojištění u instituce penzijního
			 pojištění. Podmínkou dále je, že ve smlouvě o penzijním pojištění je
			 sjednána výplata plnění až po 60 kalendářních měsících a současně
			 nejdříve v roce dosažení věku 60 let; a částka, kterou lze takto odečíst, se
			 rovná úhrnu příspěvků na penzijní pojištění zaplacených poplatníkem na
			 zdaňovací období.
1.4.3 Průkazy pro uplatnění příspěvků na
			 penzijní pojištění
     Pro účely uplatnění příspěvků zaplacených poplatníkem
			 na nové penzijní pojištění při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u
			 plátce daně (zaměstnavatele):
- v § 38k odst. 5 písm. f) ZDP je stanoveno, že zaměstnanec
				  (ale jen daňový rezident ČR) uplatňující příspěvky na penzijní pojištění
				  jako nezdanitelnou část základu daně v žádosti o roční zúčtování záloh u svého
				  zaměstnavatele musí do 15. února po uplynutí roku písemně prohlásit, v jaké
				  výši zaplatil příspěvky na své penzijní pojištění; 
- § 38l
				  odst. 1 písm. h) ZDP jsou uvedeny průkazy, na základě kterých
				  uplatní zaměstnanec tyto příspěvky při ročním zúčtování záloh, a to že
				  předloží: - smlouvu o penzijním pojištění nebo potvrzení instituce
						penzijního pojištění o účasti poplatníka na penzijním pojištění, a 
- každoročně nejpozději do 15. února potvrzení penzijního
						fondu nebo instituce penzijního pojištění o příspěvcích zaplacených poplatníkem
						na jeho penzijní pojištění, a to na uplynulé zdaňovací období. 
 
1.4.4 Sankce za předčasné ukončení penzijního
			 pojištění
     V § 15 odst.
			 5 ZDP se počínaje rokem 2011 novelou zavádí u poplatníka také
			 sankce za předčasné ukončení penzijního pojištění. Obdobně, jako je tomu u
			 penzijního připojištění se státním příspěvkem, jestliže penzijní pojištění
			 zanikne bez nároku na penzi nebo na jednorázové vyrovnání či jednorázové
			 plnění a poplatníkovi bude současně vyplaceno odbytné nebo jiné plnění
			 související se zánikem takového produktu, pak nárok na uplatnění odpočtu
			 nezdanitelné části základu daně podle
			 § 15 odst. 5 ZDP
			 zaniká a příjmem podle
			 § 10 ZDP ve zdaňovacím
			 období, ve kterém k této skutečnosti dojde, jsou částky, o které byl
			 poplatníkovi v příslušných letech z důvodu zaplacených příspěvků na penzijní
			 pojištění základ daně snížen. Tzn., že poplatník má v případě předčasného
			 zániku penzijního pojištění povinnost podat daňové přiznání a
			 neoprávněně uplatněné částky pojistného uplatněné v minulých letech pro snížení
			 základu daně zdanit jako příjem podle
			 § 10 ZDP.
1.4.5 Daňový režim dávek z penzijního
			 pojištění
     V § 8 odst.
			 1 písm. e) ZDP se za příjmy z kapitálového majetku kromě dávek z
			 penzijního připojištění se státním příspěvkemprohlašují nově i dávky z
			 penzijního pojištění. Podle
			 § 8 odst. 6 ZDP se tyto
			 dávky při stanovení základu daně sníží o zaplacené příspěvky
			 (zaměstnancem i zaměstnavatelem). Základ daně upravený podle
			 § 8 odst. 6 ZDP bude
			 následně podroben dani vybírané srážkou podle § 36 odst. 2 písm. n) ZDP, tj.
			 povinnost daň srazit a odvést bude mít v tomto případě plátce daně (příslušná
			 instituce penzijního pojištění).
     V § 8 odst.
			 4 ZDP se v této souvislosti doplňuje, že budou-li plynout příjmy
			 uvedené v
			 § 8 odst. 1 písm.
			 e) ZDP (tj. dávky z penzijního pojištění) a v
			 § 8 odst. 1 písm.
			 f) ZDP (tj. plnění ze soukromého životního pojištění) poplatníkovi,
			 který je daňovým rezidentem ČR ze zdrojů v zahraničí (z jiného státu), jsou
			 základem daně (dílčím základem daně), tzn., že je poplatník zahrne v
			 daňovém přiznání základu daně pro zdanění roční sazbou daně.
1.4.6 Základ daně u předčasných plnění z
			 penzijního pojištění
     Úvodem je třeba uvést, že u řady produktů tzv.
			 soukromého životního pojištění je možné po dobu trvání pojistné smlouvy vybírat
			 z tohoto pojištění určité finanční částky a základem daně pro zdanění zvláštní
			 sazbou byl v těchto případech doposud příjem snížený o zaplacené pojistné. V
			 praxi často docházelo ke zneužití tohoto postupu za situace, kdy zaměstnavatelé
			 zaměstnancům přispívají na takové životní pojištění. V kombinaci s daňovým
			 režimem pojistného placeného zaměstnavatelem [§ 6 odst. 9 písm. p) ZDP] pak následným výběrem těchto
			 částek zaměstnanec dosáhne výhody v podobě nezdaněného příjmu. Novelou se
			 omezuje tento nežádoucí stav v
			 § 8 ZDP nejen u produktů nového
			 penzijního pojištění, ale též u tzv. soukromého životního pojištění (viz
			 bod 1.4.7) tím, že při stanovení základu daně se tyto předčasné výběry sníží
			 nově pouze o pojistné placené poplatníkem (zaměstnancem), nikoliv o příspěvky
			 zaměstnavatele (obdobně, jako je tomu např. u odbytného/odkupného). V
			 § 8 ZDP zároveň dochází novelou k
			 terminologické úpravě v návaznosti na legislativu v oblasti pojištění.
     V § 8 odst.
			 6 ZDP se v souvislosti s výše uvedeným stanoví, že při stanovení
			 základu daně se jak jednorázové plnění z penzijního pojištění, tak i
			 plnění při předčasném zániku nového penzijního pojištění nesnižuje o
			 příspěvky zaplacené zaměstnavatelem ve prospěch zaměstnance, tj. že při
			 stanovení základu daně u těchto plnění lze uplatnit jen příspěvky zaplacené
			 zaměstnancem.
1.4.7 Stanovení základu daně u jiného příjmu z
			 pojištění osob
     V § 8 odst.
			 7 ZDP se novelou stanoví, že také jiný příjem z pojištění
			 osob, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy, se
			 při stanovení základu daně nově může snížit jen o pojistné zaplacené
			 poplatníkem (zaměstnancem) ke dni výplaty a do výše tohoto příjmu. Tzn.,
			 nikoliv jako doposud, také o pojistné příspěvky zaplacené zaměstnavatelem ve
			 prospěch zaměstnance. Nadále platí, že plyne-li tento jiný příjem z pojištění
			 osob, který není pojistným plněním a nezakládá zánik pojistné smlouvy v průběhu
			 trvání pojištění opakovaně, dříve uplatněné pojistné při stanovení základu daně
			 opakovaně uplatnit již nelze.
1.4.8 Podmínka nejméně 90 % příjmů ze zdrojů v
			 ČR
     V § 15 odst.
			 9 ZDP se v souvislosti s novým odpočtem pojistného placeného na
			 penzijní pojištění zpřísňují u poplatníků, kteří jsou v ČR daňovými
			 nerezidenty, podmínky pro uplatnění všech nezdanitelných částí základu daně
			 uvedených v
			 § 15 ZDP. Počínaje
			 zdaňovacím obdobím 2011 se u daňového nerezidenta stanoví, že základ daně
			 podleodstavců 1 až 8 (tj. u všech nezdanitelných částí základů daně) lze
			 snížit za zdaňovací období jen za podmínky, že úhrn jeho příjmů ze zdrojů na
			 území České republiky podle
			 § 22 ZDP činí nejméně 90 %
			 všech jeho příjmů. Výjimkou jsou obdobně, jako tomu bylo doposud, jen příjmy,
			 které nejsou předmětem daně podle
			 § 3 nebo
			 6 ZDP nebo které jsou od daně
			 osvobozeny podle
			 § 4,
			 6 nebo
			 10 ZDP, a dále příjmy, z
			 nichž je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně. Do 31. 12. 2010
			 byla tato podmínka stanovena jen pro uplatnění nezdanitelné části základu daně
			 uvedené v § 15
			 odst. 3 a 4 ZDP, tj. při odpočtu úroků z úvěrů použitých na
			 financování bytových potřeb.
     V § 38g odst.
			 2 ZDP se v této souvislosti pro daňové nerezidenty od roku 2011
			 stanoví, že jsou povinni podat v České republice daňové přiznání, nejen pokud
			 uplatňují slevy na dani podle
			 § 35ba odst. 1 písm. b)
			 až e) ZDP, nebo daňové zvýhodnění, ale nově i pokud uplatňují pro
			 snížení základu daně nezdanitelné části základu daně, tj. kteroukoliv, a
			 nikoliv jako doposud pouze úroky z úvěrů použitých na financování bytových
			 potřeb podle
			 § 15 odst. 3 a 4 ZDP.
PŘEHLED VÝHOD, KTERÉ MOHOU UPLATNIT NEREZIDENTI ČR V ROCE 2011 U
			 ZAMĚSTNAVATELE A KTERÉ JEN V DAŇOVÉM PŘIZNÁNÍ
| Daňové výhody | Podmínka 90
						%
 příjmů v ČR
 | Uplatnění v
						daňovém
 přiznání
 | Uplatnění u
						zaměstnavatele
 | 
| 1. Slevy na dani dle
						§ 35ba ZDP | 
| - na poplatníka | Ne | Ano | Ano | 
| - na druhého z manželů | Ano | Ano | Ne | 
| - na invaliditu 1. a 2. stupně (český důchod)
 | Ano | Ano | Ne | 
| - na invaliditu 3. stupně |  |  |  | 
| (český důchod) | Ano | Ano | Ne | 
| - na průkaz ZTP/P | Ano | Ano | Ne | 
| - pro studenta | Ne | Ano | Ano | 
| 2. Daňové zvýhodnění: | Ano | Ano | Ne | 
| 3. Nezdanitelné
						částky: | 
| - úroky z úvěrů na bytové potřeby | Ano | Ano | Ne | 
| - dary poskytnuté a) v ČR, b) v jiném
						státě
 | a) Ano b) Ano
 | a) Ano b) Ano
 | a) Ne b) Ne
 | 
| - příspěvky na penzijní připojištění se stát. příspěvkem a penzijní pojištění
 | Ano | Ano | Ne | 
| - pojistné na soukromé život.
						pojištění | Ano | Ano | Ne | 
| - členské příspěvky odborové
						organizace | Ano | Ano | Ne | 
| - úhrada za zkoušky v dalším
						vzdělávání | Ano | Ano | Ne | 
 Nahoru1.5 UPŘESNĚNÍ DEFINICE ZÁKLADU DANĚ U ZAMĚSTNANCŮ
      V § 6 odst.
			 13 ZDP se s ohledem na neustálé problémy při stanovení základu
			 daně a výpočtu tzv. superhrubé mzdy u zahraničních zaměstnanců, kteří zcela
			 nebo zčásti nespadají do systému našeho tuzemského povinného pojištění,
			 definuje pojem zaměstnanec, u kterého zaměstnavatel povinnost platit
			 povinné pojistné nemá. Výslovně se uvádí, že se touto osobou rozumí
			 zaměstnanec, u něhož se odvod povinného pojistného (sociálního nebo
			 zdravotního) neřídí tuzemskými zvláštními předpisy, nebo zaměstnanec, na
			 kterého se vztahuje zahraniční zákonné pojištění (či již zcela nebo jen
			 zčásti). Tzn., že to není zaměstnanec spadající do systému našeho povinného
			 pojištění, ale s příjmy, ze kterých se v našem pojistném systému toto povinné
			 pojistné neplatí, např. s příjmy plynoucí na základě dohody o provedení práce,
			 ze kterých se neplatí ani sociální a zdravotní pojištění a které se na tzv.
			 superhrubou mzdu nezvyšují apod.
 Nahoru1.6 DARY POSKYTNUTÉ INVALIDNÍM OSOBÁM
      Podle stávající úpravy v § 15 odst. 1 ZDP je
			 možné uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně mimo jiné také dary
			 poskytnuté na vymezené účely fyzickým osobám s bydlištěm na území České
			 republiky, které jsou poživateli invalidního důchodu, tzn., pobírají-li
			 invalidní důchod. Vzhledem k tomu, že pobírání invalidního důchodu nebylo do
			 konce roku 2009 omezeno maximální věkovou hranicí (dosažením věku 65 let), bylo
			 možné poskytnout takový dar i osobám vyššího věku.
     Od 1. 1. 2010 by ale osoby, které dosáhly věku 65 let,
			 byly znevýhodněny, neboť po dosažení této věkové hranice již nebudou pobírat
			 důchod invalidní, ale důchod starobní. S cílem odstranit tuto disproporci se v
			 § 15 odst. 1 ZDP novelou
			 doplňuje, že zmíněné dary lze poskytnout nejen fyzickým osobám, které jsou
			 poživateli invalidního důchodu, ale také těm, které byly poživateli
			 invalidního důchodu ke dni přiznání starobního důchodu. Poprvé lze takto
			 postupovat podle přechodných ustanovení novely již za zdaňovací období
			 započaté v roce 2010 (čl. II bod 3).
 Nahoru1.7 DARY POSKYTNUTÉ DO ZAHRANIČÍ
      V § 15 odst.
			 1 ZDP se novelou upravují podmínky pro uplatnění darů
			 poskytnutých příjemcům do zahraničí. Zde se doposud posuzovalo splnění podmínek
			 týkajících se účelu daru a příjemce daru podle právních předpisů příslušného
			 státu, a jen pokud taková úprava nebyla, musely být splněny podmínky
			 stanovené právními předpisy České republiky. Nově pro uplatnění darů
			 poskytnutých právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem nebo bydlištěm na území
			 jiného členského státu Evropské unie, Norska nebo Islandu, jedná-li se o
			 účel daru nebo o příjemce daru, musí být splněny podmínky stanovené v
			 tuzemském ZDP. Poprvé lze použít novou právní úpravu podle přechodných
			 ustanovení novely již za zdaňovací období započaté v roce 2010 (čl. II bod
			 3).
     Nově jsou totiž důležité materiální podmínky státu,
			 který daňovou úlevu poplatníkovi poskytuje, nikoliv státu, kde má příjemce daru
			 (obdarovaný) své sídlo nebo bydliště. Rozhodující není ani skutečnost, zda jiný
			 stát podporuje určitou skupinu subjektů a určitou společensky prospěšnou
			 aktivitu také daňovými nástroji. Vychází se z toho, že podpora veřejně
			 prospěšného sektoru je věcí každého státu a ten si sám musí zvolit, které
			 společensky prospěšné aktivity chce daňově podporovat a jaké nástroje k tomu
			 použije. Navržená úprava přitom odpovídá principům zakotveným Soudním dvorem EU
			 (C-318/07 Persche). Nezbytným předpokladem pro uplatnění hodnoty darů
			 poskytnutých obdarovaným do zahraničí je také uspokojivé prokázání rozhodných
			 skutečností. Tzn., že správce daně posoudí, zda průkazy, na základě kterých
			 bude poplatník nárok uplatňovat, považuje za adekvátní. Ukáže-li se, že tomu
			 tak není (zejména z důvodu výměny údajů stanovených v článku 8 směrnice
			 77/799), nic nebrání dotčeným daňovým orgánům, aby požadovaný odpočet
			 nezdanitelné části základu daně odmítly uznat (např. nebudou-li důkazy, které
			 považují za nezbytné k vyměření daně, poplatníkem dodány apod.).
 Nahoru1.8 ÚROKY Z ÚVĚRU NA KOUPI POZEMKU
      V § 15 odst.
			 3 písm. b) ZDP se u bytové potřeby definované jako koupě
			 pozemku, na němž musí být zahájena výstavba bytové potřeby uvedené pod
			 písmenem a) ve lhůtě do 4 let od okamžiku uzavření úvěrové smlouvy, novelou
			 ruší podmínka, že poplatník musí při této výstavbě využít dalšího
			 úvěru poskytnutého na financování bytových potřeb. Splnění této další
			 podmínky bylo v praxi totiž problematické a obtížně kontrolovatelné (např. ze
			 současného znění zákona nebylo zřejmé, v jaké výši by měl být takový úvěr
			 poskytnutý, uvedená podmínka by zřejmě byla splněna i při využití úvěru ve výši
			 1 Kč apod.). Nadále ovšem platí, že poplatník, který využil úvěr na
			 koupi stavebního pozemku, musí do čtyř let na takovém pozemku začít stavět.
1.9 NEOPRÁVNĚNĚ UPLATNĚNÉ ÚROKY Z ÚVĚRU NA KOUPI
			 POZEMKU
     Jak je výše uvedeno, poplatník, který použije úvěr na
			 koupi pozemku, je povinen do čtyř let od okamžiku uzavření úvěrové smlouvy
			 zahájit na koupeném pozemku výstavbu bytové potřeby. Jestliže poplatník
			 uplatňuje po dobu prvních čtyř let odečet zaplacených úroků ze zmíněného úvěru
			 pro snížení základu daně u zaměstnavatele, měl by tomuto zaměstnavateli v
			 okamžiku vypršení stanovené lhůty čtyř let prokázat, že stavbu zahájil.
			 Neprokáže-li poplatník tuto skutečnost, je zaměstnavatel povinen zpětně za
			 jednotlivá uplynulá zdaňovací období přepočítat daňovou povinnost
			 poplatníka.
     Vzhledem k administrativní náročnosti takového postupu
			 i složitého ověřování rozhodných skutečností, a to nejen u zaměstnavatele
			 (např. v případě, že poplatník již pro zaměstnavatele nepracuje), ale také u
			 správce daně (neboť poplatník podávající přiznání k dani je povinen za těchto
			 okolností podat za uplynulá zdaňovací období dodatečná daňová přiznání), se
			 novelou při nedodržení zákonné lhůty 4 let přenáší odpovědnost za
			 neoprávněné uplatnění odpočtu úroků výlučně na poplatníka (obdobně, jako
			 je tomu např. při předčasném zrušení smlouvy o soukromém životním
			 pojištění).
V § 15 odst.
			 4 ZDP se za tímto účelem počínaje rokem 2011 stanoví, že jde-li
			 o předmět bytové potřeby uvedený v
			 § 15 odst. 3 písm. b) ZDP,
			 u něhož nebude splněna podmínka zahájení výstavby bytové potřeby do 4 let od
			 okamžiku uzavření úvěrové smlouvy, nárok na uplatnění odpočtu nezdanitelné
			 části základu daně zaniká a příjmem podle
			 § 10 ZDP ve zdaňovacím
			 období, v němž k této skutečnosti došlo, jsou částky, o které byl v příslušných
			 letech z důvodu zaplacených úroků z úvěrů základ daně snížen. Tzn., že
			 povinností zdanit prospěch plynoucí z neoprávněně uplatněných úroků v minulých
			 letech má v tomto případě výlučně poplatník prostřednictvím daňového přiznání
			 podaného u svého místně příslušného správce daně (nikoliv již zaměstnavatel), a
			 to ve zdaňovacím období, ve kterém k nedodržení této podmínky dojde.
 Nahoru1.10 MOTIVAČNÍ PŘÍSPĚVEK PRO STUDENTY
      V
			 § 24 odst. 2 ZDP se novelou
			 doplňuje písmeno zu), podle kterého je pro zaměstnavatele nově daňově
			 uznatelným výdajem (nákladem) motivační příspěvek poskytnutý na základě
			 smluvního vztahu žákovi nebo studentovi připravujícímu se pro poplatníka na
			 výkon profese (budoucím zaměstnancům), ale u žáka střední školy jen do výše
			 2 000 Kč měsíčně a v případě studenta vysoké školy do výše 5 000 Kč
			 měsíčně. Částka motivačního příspěvku poskytovaná nad stanovený limit není
			 přitom podle
			 § 25 odst. 1 písm. j) ZDP
			 pro zaměstnavatele daňovým výdajem (jednalo by se o výdaj nad limity stanovené
			 tímto zákonem).
     Současně se stanoví, že motivačním příspěvkem se pro
			 účely tohoto zákona rozumí: stipendium, příspěvek na stravování, ubytování,
			 vzdělávání ve vzdělávacích zařízeních související s budoucím výkonem profese,
			 jízdné v prostředcích hromadné dopravy do místa vzdělávání a na pořízení
			 osobních ochranných prostředků a pomůcek poskytovaných nad rámec zvláštních
			 právních předpisů.
     U studenta (žáka) se výše uvedené plnění
			 (motivační příspěvek) posoudí jako zdanitelný příjem plynoucí poplatníkovi v
			 souvislosti s budoucím výkonem závislé činnosti podle
			 § 6 odst. 1 písm.
			 d) ZDP. I tento poplatník ale může u jednoho zaměstnavatele na dané
			 zdaňovací období podepsat prohlášení k dani a uplatnit např. slevu na dani na
			 poplatníka nebo slevu z titulu soustavné přípravy na budoucí povolání.
1.11 SNÍŽENÍ SLEVY NA DANI NA POPLATNÍKA PRO ROK
			 2011
     V § 35ba odst.
			 1 ZDP se z důvodu snížení fiskálního napětí v souvislosti s
			 opakujícími se povodňovými škodami novelou snižuje pouze pro zdaňovací
			 období roku 2011 (čl. IX. novely) výše základní slevy na dani (na
			 poplatníka) o 1 200 Kč za rok (tj. o 100 Kč měsíčně). Tzn. z částky
			 24 840 Kč ročně na částku 23 640 Kč, a u zaměstnance s podepsaným
			 prohlášením k dani z částky 2 070 Kč měsíčně na částku 1 970
			 Kč.
1.12 ZRUŠENÍ DUPLICITNÍ PROCESNĚPRÁVNÍ ÚPRAVY V
			 § 35d ZDP
     V § 35d odst. 10 ZDP se zrušuje nadbytečná procesněprávní úprava
			 týkající se správy daňového bonusu poskytovaného zaměstnancům zaměstnavatelem,
			 tj., že se s ním zachází jako s přeplatkem na dani. Podle
			 § 2 odst. 4 zákona č.
			 280/2009 Sb., daňový řád (dále jen DŘ) se totiž daní rozumí též jiný
			 způsob zdanění, tzn. i daňový bonus a zvláštní procesněprávní úprava pro
			 správu daňového bonusu v hmotně právním předpise (v ZDP) by byla
			 duplicitní.
 Nahoru1.13 UPŘESNĚNÍ DEFINICE PLÁTCE DANĚ
      V § 38c
			 odst. 1 a 2 ZDP (včetně nadpisu) se upřesňuje definice plátce
			 daně, protože s účinností od 1. 1. 2011 je v nové procesněprávní normě (v
			 § 20 odst. 1 DŘ) vymezeno
			 postavení plátce daně a jeho majetková odpovědnost jen v obecné poloze. Je zde
			 pouze uvedeno, že daňovým subjektem je osoba, kterou za daňový subjekt
			 označuje zákon, jakož i osoba, kterou zákon označuje jako poplatníka nebo jako
			 plátce daně. V ZDP ale definice tuzemské osoby mající povinnosti plátce
			 daně uvedena doposud nebyla, protože práva a povinnosti plátce daně byly obecně
			 upraveny v zákoně č. 337/1992…