dnes je 29.4.2024

Input:

Přehled nejdůležitějších změn v oblasti daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti od 1. 1. 2014

2.12.2013, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 7 minut

1.10
Přehled nejdůležitějších změn v oblasti daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti od 1. 1. 2014

Jaroslava Pfeilerová

Od 1. 1. 2014 vstoupí v účinnost nový zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Tento zákon má více než 3 080 paragrafů, je rozvržen do pěti částí. Není pokračováním nebo jenom doplněním stávající právní úpravy, ale stanoví zcela nové postupy. V této souvislosti bude zrušen např. zákon o rodině, obchodní zákoník, zákon o odpovědnosti za vadu výrobku, zákon o cenných papírech a celá řada dalších. Jiné právní předpisy, např. zákon o daních z příjmů, zákon o účetnictví nebo zákoník práce, je nutné v souvislosti s novým občanským zákoníkem aktualizovat. Obecně lze konstatovat, že s účinností od 1. 1. 2014 nás čekají velké změny v celé řadě oblastí. V tomto příspěvku se zaměříme na některé novinky, které nastanou v souvislosti s novým občanským zákoníkem v oblasti zdaňování zaměstnanců.

  1. V ustanovení § 15 odst. 4 zákona o daních z příjmů (dále jen "ZDP“), které stanoví podmínky pro možnost snížení základu daně o částku, která se rovná úrokům z úvěrů a půjček zaplacených ve zdaňovacím období na financování bytových potřeb, je provedena změna v souvislosti s tím, že nový občanský zákoník již neobsahuje definici pojmu "domácnost“. Pro potřeby odpočtu od základu daně se od 1. 1. 2014 bude používat pojem "společně hospodařící domácnost“. Co se rozumí společně hospodařící domácností, je vymezeno v novém ustanovení § 21e odst. 4 ZDP následujícím způsobem: "Společně hospodařící domácností se pro účely daní z příjmů rozumí společenství fyzických osob, které spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby.“ Z uvedeného vyplývá, že význam termínu "domácnost“ zůstává stejný. Mění se pouze právní úprava, ve které je domácnost definována.

  2. Fyzické osoby mohou snížit základ daně podle ust. § 15 odst. 1 o hodnotu darů, které splňují zákonná kritéria. Vzhledem k tomu, že termín "dar“ je nahrazen termínem "bezúplatné plnění“, rozšiřuje se možnost uplatnění nezdanitelné části základu daně i na další bezúplatná plnění.

  3. Možnost daňového uplatnění zaměstnaneckého benefitu ve formě stravenek poskytovaných zaměstnavatelem měla být zrušena a současně měla být tato změna kompenzována zaměstnaneckým paušálem ve výši 250 Kč měsíčně. Vzhledem k tomu, daňové zvýhodnění u zaměstnavatele zůstalo zachováno, byl zaměstnanecký paušál ve výši 250 Kč zrušen.

  4. Nově bude příjem získaný darem převeden z předmětu daně darovací do předmětu daně z příjmů. V celé řadě případů nebude mít tato změna žádný finanční dopad, protože dar poskytnutý v rámci "příbuzných“ bude příjem osvobozen od daně z příjmů. V případech, kdy dar osvobozen nebude, dojde změnou režimu k vyššímu odvodu daně, např. v případě daru do hodnoty jednoho miliónu korun ze sedmi procent na patnáct procent. Od 1. 1. 2014 bude pojem dar nahrazen pojmem bezúplatné plnění. Tento pojem však nově zahrnuje i plnění z jiných právních titulů, např. v případě bezúročné půjčky (nově zápůjčky) poskytnuté zaměstnavatelem zaměstnanci.

  5. Napříč zákonem o daních z příjmů je upraveno sousloví "příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky“. Na zdanění funkčních požitků se vztahují veškerá ustanovení o příjmech ze závislé činnosti. Vymezení termínu "funkční požitky“ však zůstává pouze v těch ustanoveních zákona, která se ke zdaňování funkčních požitků vztahují (např. v ust. § 6 odst. 1 písm. a), § 6 odst. 10).

  6. V ust. § 6 odst. 1 písm. a) až c) ZDP bude uveden přehlednější a doplněný výčet příjmů, které podléhají dani z příjmů ze závislé činnosti. Nově tedy bude stanoveno, že dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti podléhá:

    1. plnění v podobě:

      1. příjmu ze současného nebo dřívějšího pracovněprávního, služebního nebo členského,

      2. poměru a obdobného poměru, v nichž poplatník při výkonu práce pro plátce příjmů je povinen dbát příjmů plátce,

      3. funkčního požitku,

    2. příjmy za práci

      1. člena družstva,

      2. společníka společnosti s ručením omezeným,

      3. komanditisty komanditní společnosti,

    3. odměny

      1. člena orgánu právnické osoby,

      2. orgánu právnické osoby,

      3. likvidátora. Odměnami orgánu právnické osoby (§ 6 odst. 1 písm. c) bod 2) se rozumí např. odměny jednatele s. r. o., ředitele obecně prospěšné společnosti nebo ředitele ústavu – § 405 občanského zákoníku).

  7. Do příjmů, které nejsou předmětem daně ze závislé činnosti, bylo v ZDP zařazeno nové ustanovení § 6 odst. 7 písm. e), které sice nezpůsobí žádné změny, ale přinese plátcům daně větší jistotu. Toto nové ustanovení potvrzuje, že předmětem daně z příjmů ze závislé činnosti nejsou povinná plnění zaměstnavatele ve prospěch zaměstnance, např. v podobě poskytnutí pracovních pomůcek, ochranných oděvů, zajištění povinných pracovnělékařských služeb, hygienické zabezpečení pracovišť, povinné očkování apod.

  8. Do konce roku 2013 příjmy za práci žáků a studentů podléhaly dani z příjmů ze závislé

Nahrávám...
Nahrávám...