V další části našeho seriálu o specifických skupinách
			 zaměstnanců z pohledu zákoníku práce se zaměříme na poživatele starobních a
			 invalidních důchodů. Zaměstnávání starobních důchodců využívá řada
			 zaměstnavatelů především kvůli jejich časové flexibilitě a zájmu o práci na
			 základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a o kratší úvazky. Díky
			 tomu mohou zaměstnavatelé, podobně jako při zaměstnávání studentů, obsadit
			 pozice, které nechtějí vytížit v rozsahu celé zákonem stanovené týdenní
			 pracovní doby. Poživatelé starobních důchodů bývají také ochotni pracovat za
			 nižší mzdu, přestože mají v daném oboru dlouholeté pracovní zkušenosti. Obdobné
			 důvody mohou mít zaměstnavatelé, kteří se rozhodnou zaměstnat invalidní
			 důchodce. Ti navíc mohou využít výhod státní politiky podporující zaměstnávání
			 osob se zdravotním postižením.
     Při pohledu do zákoníku práce zjišťujeme, že
			 zaměstnávání starobních ani invalidních důchodců se příliš neliší od
			 zaměstnávání jiných zaměstnanců. Zákoník práce totiž v tomto směru neobsahuje
			 žádnou zvláštní právní úpravu, ať už jde o vznik pracovního poměru, jeho formy,
			 pracovní podmínky včetně odměňování a ukončení pracovního poměru. Rozhodující u
			 obou skupin zaměstnanců je především, zda jsou i přes svůj zdravotní stav
			 způsobilí danou práci vykonávat.
     Pokud jde o vznik pracovního poměru se starobním nebo
			 invalidním důchodcem, nestanoví zákoník práce žádná omezení, proto se
			 může zaměstnavatel podle svých potřeb rozhodnout, zda s důchodcem uzavře
			 pracovní smlouvu nebo některou z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.
			 S pracujícím důchodcem může být uzavřen pracovní poměr na dobu neurčitou i na
			 dobu určitou (při dodržení zásady třikrát a dost, podle které lze pracovní
			 poměr na dobu určitou uzavřít nejdéle na dobu tří let a následně ho dvakrát
			 prodloužit, resp. opakovat, a to vždy nejdéle na dobu tří let, celkem tedy na
			 devět let), aniž by zaměstnanec ztratil nárok na důchod. Dřívější omezení v
			 této oblasti (ohledně délky pracovního poměru na dobu určitou a rozsahu
			 pracovní doby) se již neuplatní.
     Pro pracující důchodce stejně jako pro ostatní
			 zaměstnance platí, že sjednaná práce musí odpovídat jejich zdravotnímu stavu,
			 že s nimi lze sjednat zkušební dobu, že mají nárok na dovolenou, náhradu mzdy
			 při překážkách v práci apod.
     V oblasti zdravotní způsobilosti k výkonu práce
			 platí pro důchodce stejná pravidla jako pro ostatní zaměstnance. Zaměstnavatelé
			 tak i ve vztahu k této kategorii zaměstnanců musí plnit povinnosti ohledně
			 lékařských prohlídek, které jim plynou ze zákona o specifických zdravotních
			 službách.
     Před uzavřením pracovního poměru s poživatelem
			 invalidního důchodu je vhodné požadovat rozhodnutí České správy sociálního
			 zabezpečení o přiznání invalidního důchodu a zvážit, zda rozsah pracovního
			 úvazku není v kolizi s přiznaným stupněm invalidity. Od roku 2010 jsou zavedeny
			 tři stupně invalidity, které jsou rozděleny podle poklesu pracovní
			 schopnosti:
-      35 % až o 49 % - invalidita prvního stupně, 
-      50 % až o 69 % - invalidita druhého stupně, 
-      70 % a více - invalidita třetího stupně. 
     Pokud by tak např. byla osoba s přiznanou invaliditou
			 3. stupně zaměstnaná na plný pracovní úvazek, riskovala by přezkoumání jejího
			 zdravotního stavu, na základě kterého by mohla být přeřazena do nižšího stupně
			 invalidity odpovídající jejímu skutečnému omezení pracovní schopnosti. Pro
			 zaměstnavatele by to znamenalo ztrátu výhod plynoucích ze zaměstnávání
			 invalidního důchodce (jak podrobněji uvádíme níže).
     Překážkou v uzavření pracovního poměru naopak není
			 příspěvek na péči jakéhokoliv stupně, který je přiznáván lidem s těžkým
			 zdravotním postižením (a výše příspěvku se v důsledku uzavření pracovního
			 poměru ani nesmí měnit).
     Při zaměstnávání starobních i invalidních důchodců
			 platí u odměňování stejná pravidla jako u zaměstnávání jakýchkoli jiných
			 zaměstnanců. Odměna za vykonanou práci tedy může být sjednána v pracovní
			 smlouvě (resp. dohodě o práci konané mimo pracovní poměr), nebo jednostranně
			 určena zaměstnavatelem ve mzdovém výměru. Od 1. 1. 2013 je navíc zrušen § 4 v
			 nařízení vlády č. 567/2006 Sb., které snižovalo výši minimální mzdy a nejnižší
			 úroveň zaručené mzdy mj. také pro poživatele invalidních důchodů.
     Za diskriminaci v oblasti odměňování může
			 zaměstnavateli inspektorát práce uložit pokutu až do výše půl milionu
			 korun.
     Někteří zaměstnavatelé se domnívají, že nabytí nároku
			 na starobní důchod je automaticky důvodem pro skončení pracovního poměru a že
			 zaměstnavatel starobního důchodce již nemusí nadále zaměstnávat (tento
			 požadavek přichází zejména od zaměstnavatelů se zahraničními vlastníky, neboť v
			 některých zemích Evropské unie tomu skutečně tak je). V zákoníku práce, který
			 obsahuje úplný a konečný výčet způsobů skončení pracovního poměru, však
			 dosažení důchodového věku uvedeno není. Zaměstnanec tak může i po tomto
			 datu pracovat a pokračovat v dosavadním pracovním poměru.
     Totéž platí v případě poživatelů invalidního
			 důchodu. Jak v roce 2009 konstatoval v jednom ze svých rozhodnutí i
			 Nejvyšší soud České republiky, že uznání invalidity je sice předpokladem pro
			 vznik nároku na invalidní důchod, pro posouzení způsobilosti zaměstnance nadále
			 konat práci však samo o sobě nemá význam. Podstatný je v tomto směru pouze
			 lékařský posudek vydaný poskytovatelem pracovnělékařských služeb, popř.
			 rozhodnutí příslušného správního orgánu, který lékařský posudek
			 přezkoumává.
     Nemá-li tedy zaměstnavatel nadále zájem takového
			 zaměstnance zaměstnávat, musí s ním ukončit pracovní poměr jedním ze zákonem
			 stanovených způsobů. Nejčastěji půjde o uzavření dohody o rozvázání
			…