Nahoru1. PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZMĚN
     Mezi nejvýznamnější změny ve zdaňování příjmů fyzických
			 osob, které s účinností od 1. ledna pro zdaňovací období 2009 přinesla aktuální
			 novela zákona o daních z příjmů č. 2/2009 Sb. (dále též novela
			 zákona), dopadající i na poplatníky s příjmy ze závislé činnosti a funkčními
			 požitky (zaměstnance) a jejich zaměstnavatele, kteří mají povinnosti plátce
			 daně, patří zejména:
- ponechání dosavadní jednotné sazby daně ve výši 15 % pro
				  zdanění příjmů fyzických osob v roce 2009 namísto sazby daně ve výši 12,5 %,
				  která byla původně zavedena pro tento rok reformou veřejných financí, 
- zvýšení slevy na dani na poplatníka (základní), na druhého z
				  manželů s příjmy nižšími než stanovený roční limit a daňového zvýhodnění na
				  děti pro rok 2009, které se měly na základě reformy veřejných financí pro tento
				  rok snížit, 
- zvýšení výše vlastních příjmů plynoucích jednomu z manželů pro
				  možnost uplatnění slevy na dani podle
				  § 35ba odst. 1 písm. b) ZDP druhým
				  z manželů a rozšíření výčtu příjmů, které se do vlastních příjmů vyživované
				  manželky (manžela) pro tyto účely nezapočítávají, a to se zpětnou účinností
				  ještě pro rok 2008. stejné změny svým rozsahem a účinností byly provedeny
				  již dne 31. 12. 2008 na základě poslanecké iniciativy zákonem č. 482/2008
				  Sb. 
- rozšíření prostoru pro odečet hodnoty darů poskytnutých na
				  veřejně prospěšné účely jako nezdanitelné části základu daně nově poskytnutých
				  i do jiného členského státu Evropské Unie, Norska a Islandu, 
- zpřesnění podmínek pro daňové osvobození částek vynakládaných
				  zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnanců s tím, že se musí jednat o
				  vzdělávání, které se považuje u zaměstnance za výkon práce, a nikoliv za
				  překážku v práci, dále rozšíření prostoru pro daňové osvobození částek
				  vynakládaných na rekvalifikaci zaměstnanců (§ 6
				  odst. 9 písm. a) ZDP) a nastavení obdobných podmínek pro daňovou
				  uznatelnost těchto výdajů (nákladů) na straně zaměstnavatele v
				  § 24 odst. 2 písm. j) bod 3
				  ZDP, 
- přijetí celé řady opatření za účelem dosažení výkladové
				  jednoznačnosti a spravovatelnosti institutu tzv. superhrubé mzdy,
				  například: - zavedení legislativní zkratky povinné pojistné pro částku
						odpovídající pojistnému placenému podle tuzemských zvláštních právních předpisů
						o sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a
						pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění placenému z příjmů zaměstnanců
						zaměstnavatelem v
						§ 6 odst. 13 ZDP (dále jen
						sociální a zdravotní pojištění), 
- za účelem zpracovatelnosti a zjednodušení změna při
						stanovení základu daně u zaměstnanců, na které se nevztahuje povinné tuzemské
						sociální a zdravotní pojištění s tím, že se u nich bude postupovat tak, jako
						kdyby se na ně toto tuzemské povinné pojistné vztahovalo (§ 6 odst. 13 a
						§ 38h odst. 1 písm. b) ZDP), 
- nová úprava týkající se zaokrouhlování vypočteného povinného
						pojistného, o něž se zvyšuje příjem zaměstnance při stanovení základu daně, a
						výpočtu tzv. superhrubé mzdy, který nebyl doposud v ZDP stanoven (poslední věta
						v
						§ 6 odst. 13 ZDP), 
- změna při stanovení základu daně u daňových rezidentů ČR s
						příjmy ze závislé činnosti a s funkčními požitky ze zdrojů v zahraničí v
						souladu s upřesněnou definicí základu daně a zavedenou legislativní zkratkou
						povinné pojistné (§ 6 odst. 14
						ZDP), 
- zavedení tzv. superhrubé mzdy vyjímečně též při výpočtu
						samostatného základu daně, jedná-li se o daňové nerezidenty ČR s příjmy ze
						závislé činnosti ze zdrojů v tuzemsku uvedenými v
						§ 22 ZDP, které se zdaňují v České
						republice daní vybíranou srážkou sazbou podle
						§ 36 ZDP, tj. v případě odměn členů
						statutárních orgánů nebo jiných kolektivních orgánů právnických osoba, a u
						příjmů veřejně vystupujících umělců, sportovců apod., tj. plynoucích v
						některých případech na základě pracovněprávního vztahu (§ 6 odst. 15 ZDP), 
- zpřesnění postupu při stanovení základu daně u zaměstnanců s
						příjmy podle
						§ 5 odst. 4 ZDP doplacenými v
						čistém v běžném roce a zdaněnými již v uplynulých letech, a to jednak
						zúčtovanými ve prospěch zaměstnance až po 31. 1. 2008 (tj. za existence tzv.
						superhrubé mzdy) a jednak v letech 2005 až 2007, tj. v době, kdy povinné
						pojistné placené zaměstnancem se ještě odčítalo od hrubé mzdy jako daňový výdaj
						(§ 6 odst. 16 ZDP a bod 18
						přechodných ustanovení novely), 
- stanovení postupu při výpočtu tzv. superhrubé mzdy, dojde-li
						u zaměstnance při zúčtování mzdy ke vzniku dvou daňových základů a současně k
						dosažení maximálního vyměřovacího pojistného základu - k tzv. zastropování
						pojistného (§ 38h odst. 13 ZDP), 
- zrušení ustanovení požadujícího po zaměstnanci s více
						zaměstnavateli postupně za sebou sdělování nadbytečných informací při ročním
						zúčtování záloh [§ 38k odst.
						5 zrušené písmeno j) ZDP], 
- zamezení případných komplikací, které by vznikaly při
						uplatňování hodnoty darů poskytnutých do zahraničí jako nezdanitelné části
						základu daně u zaměstnavatele tím, že jejich odpočet od základu daně mohou
						zaměstnanci uplatnit jen v přiznání k dani z příjmů fyzických osob u správce
						daně (§ 38g odst. 2 ZDP), 
- zavedení některých nových průkazů předkládaných zaměstnanci
						u zaměstnavatele při uplatnění úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího
						vzdělávání (u zdravotně postižených osob) odpočtu úroků z úvěru použitého na
						financování bytové potřeby definované jako výstavba, a to za účelem
						prokazování vlastnictví v souladu s novým stavebním zákonem [§ 38l odst. 1 písm. c) a k) ZDP], 
- s účinnosti poprvé za zdaňovací období 2010 zavedení nové
						povinnosti podávat vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
						a z funkčních požitků (tzv. Vyúčtování) včetně jeho čtyř příloh elektronicky,
						a to u zaměstnavatelů zaměstnávajících zahraniční zaměstnance (daňové
						nerezidenty ČR) a v případech elektronické formy podání posunutí lhůty pro jeho
						předložení, a to o jeden kalendářní měsíc, tj. až do 20. 3. (§ 38j odst. 4 a 5 ZDP), 
- zpřesnění příslušných ustanovení ZDP v tom smyslu, že
						povinnou přílohou k tiskopisu Vyúčtování je též přehled o dodatečných
						opravách na zálohách a na dani a přehled o opravách provedených u daňového
						bonusu (§ 38j odst. 6 ZDP), 
- v souladu s novou legislativní zkratkou povinné
						pojistné formulační zpřesnění textu, ve kterém je zaměstnavateli uložena
						povinnost tento fiktivní příjem zaměstnanců uvádět též na dokladu o zúčtované
						mzdě - na tzv. Potvrzení (§ 38ch odst.
						3 ZDP), 
- zpřesnění náležitostí uváděných na mzdových listech, a to
						jednak formulační úpravou textu v souladu se zavedenou legislativní zkratkou
						povinné pojistné v
						§ 38j odst. 2 písm. e) bod 3 ZDP a
						jednak v
						§ 38j odst. 8 ZDP, ve
						kterém je zaměstnavatelům uložena nová povinnost, a to i pro daňové účely
						uvádět na mzdovém listě tu část povinného pojistného, která je placena
						zaměstnancem. 
 
     K nejdůležitějším změnám, které přinesla novela zákona
			 s účinností od zdaňovacího období 2009 v oblasti tzv. zaměstnaneckých
			 výhod pro zaměstnavatele, patří:
- zpřesnění podmínek pro daňovou uznatelnost výdajů (nákladů)
				  vynakládaných na odborný rozvoj zaměstnanců s tím, že se musí jednat o
				  vzdělávání, které se považuje u zaměstnance za výkon práce a nikoliv za
				  překážku v práci, a dále rozšíření prostoru pro daňovou uznatelnost výdajů
				  (nákladů) vynakládaných na rekvalifikace zaměstnanců (§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3
				  ZDP), 
- omezení daňové uznatelnosti u nepeněžních plnění poskytovaných
				  zaměstnavatelem zaměstnancům ve formě možnosti použití rekreačních zařízení
				  včetně zájezdů, jedná-li se o plnění v rozsahu, které u zaměstnanců již není
				  osvobozeno od daně podle
				  § 6 odst. 9 písm. d)
				  ZDP (nad 20 000 Kč ročně u každého zaměstnance), tzn., které již nově nemůže
				  být daňově uznatelné ani podle
				  § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP
				  [zrušený bod 3 v
				  § 25 odst. 1 písm. h) ZDP), 
- omezení daňové uznatelnosti pojistného ve výši určené ke krytí
				  budoucích závazků pojišťovny vyplývajících z pojistné smlouvy uzavřené
				  zaměstnavatelem pro případ dožití se stanoveného věku jeho zaměstnancem nebo
				  dohodnuté doby nebo setrvání v pracovněprávním vztahu k zaměstnavateli po
				  dohodnutou dobu, tj. které lze za určitých podmínek u zaměstnance zdanit až v
				  okamžiku vzniku práva na pojistné plnění (§
				  25 odst. 1 nové písm. zo) ZDP). 
2. ZMĚNY PŘI STANOVENÍ ZÁKLADU DANĚ A VÝPOČTU TZV. SUPERHRUBÉ
			 MZDY U ZAMĚSTNANCŮ
     Novelou byla s účinnosti od zdaňovacího období 2009 v
			 § 6 a
			 § 38h ZDP přijata řada opatření za účelem
			 dosažení výkladové jednoznačnosti a spravovatelnosti institutu tzv. superhrubé
			 mzdy.
2.1 Stanovení základu daně u zaměstnanců, u kterých
			 zaměstnavatel povinnost platit povinné tuzemské pojistné nemá
     V
			 § 6 odst. 13 ZDP se s účinností od
			 roku 2009 zjednodušil způsob stanovení základu daně u zaměstnanců, na
			 které se nevztahuje povinné tuzemské sociální a zdravotní pojištění, resp. na
			 které se vztahuje povinné zahraniční pojištění stejného druhu jako v ČR, a
			 současně se v tomto ustanovení pro daňové účely upravil způsob zaokrouhlování
			 povinného pojistného, o něž se při výpočtu základu daně zvyšuje příjem
			 zaměstnance.
     Výše uvedenými zvláštními právními předpisy se rozumí
			 zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na
			 státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
			 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, veznění pozdějších
			 předpisů (dále jen zákon o tuzemském sociálním a zdravotním pojištění).
     U zaměstnance, u kterého má zaměstnavatel povinnost
			 platit povinné tuzemské pojistné, jsou podle nového znění
			 § 6 odst. 13 ZDP základem daně
			 (dílčím základem daně) jako v uplynulém roce příjmy ze závislé činnosti anebo
			 funkční požitky, zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální
			 zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na
			 všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle zvláštních
			 právních předpisů povinen platit zaměstnavatel (jen slova sám za sebe
			 byla novelou vypuštěna jako nadbytečná) a pro toto povinné tuzemské sociální a
			 zdravotní pojištění se v tomto ustanovení nově zavedla legislativní
			 zkratka - dále jen povinné pojistné.
     Dále se novelou v
			 § 6 odst. 13 ZDP stanovilo, že
			 částka odpovídající tomuto povinnému pojistnému (tuzemskému) se při výpočtu
			 základu daně připočte k příjmu ze závislé činnosti nebo k funkčnímu požitku
			 též u zaměstnance, u kterého povinnost platit toto povinné pojistné (tuzemské)
			 zaměstnavatel nemá.
     V těchto případech podle tohoto nově upraveného znění
			 postupuje zaměstnavatel tak, jako kdyby se na takového zaměstnance vztahovalo
			 povinné pitné (tuzemské) podle zákona o tuzemském sociálním a zdravotním
			 pojištění. K zavedení této daňové fikce bylo přistoupeno z toho důvodu, že u
			 zaměstnanců, na které se vztahují povinné zahraniční předpisy o sociálním a
			 zdravotním pojištění stejného druhu jako v ČR, činilo v r. 2008 největší
			 problémy navýšení příjmů při stanovení základu daně, a to z důvodu složité a
			 nejednotné právní úpravy v zahraničních pojistných právních systémech.
     Z výše uvedených důvodů je třeba proto při aplikaci
			 výše citovaného ustanovení
			 § 6 odst. 13 ZDP pouze zkoumat, zda
			 se z konkrétního druhu příjmů ze závislé činnosti anebo z funkčního požitku
			 platí nebo neplatí povinné pojištěné podle tuzemských zákonů o sociálním a
			 zdravotním pojištění. Například:
- pokud se z příjmů plynoucích zaměstnanci na základě
				  pracovněprávního vztahu uzavřeného podle zákoníku práce platí povinné pojistné
				  podle tuzemských zákonů o sociálním a zdravotním pojištění, je třeba tyto
				  příjmy při stanovení základu daně zvýšit o povinné pojistné (tuzemské), tj. v
				  r. 2009 o 34 %. To platí i v případě, že zaměstnavatel nemá povinnost z příjmů
				  takového zaměstnance toto povinné pojistné (tuzemské) platit a není podstatné,
				  z jakých důvodů tomu tak je. 
- jestliže ale zaměstnanci činní na základě dohody o provedení
				  práce uzavřené podle zákoníku práce nejsou podle tuzemského sociálního a
				  zdravotního pojištění poplatníky pojistného, pak se při stanovení základu daně
				  (základu pro výpočet zálohy na daň) jejich příjmy plynoucí z této dohody o
				  žádné tuzemské povinné pojistné nenavyšují (v těchto případech je základem daně
				  jen tzv. hrubá mzda). Tento postup je nutno dodržet i v případě zaměstnance, u
				  kterého povinnost platit tuzemské povinné pojistné zaměstnavatel nemá (a opět
				  nejsou podstatné důvody). 
- obdobně je nutno postupovat například při dosažení maximálního
				  vyměřovacího pojistného základu, kdy dochází podle zákona o tuzemském sociálním
				  a zdravotním pojištění při dosažení určité výše ročního zdanitelného příjmu u
				  zaměstnance k tzv. zastropování pojistného. Od tohoto okamžiku se příjem
				  zaměstnance o příslušné povinné pojistné (zdravotní, sociální) při stanovení
				  základu daně již nezvyšuje, a to rovněž ani u zaměstnance, u kterého povinnost
				  platit tuzemské povinné pojistné zaměstnavatel nemá (opět nejsou podstatné
				  důvody). 
     Výši fiktivní částky, o niž se zvyšují příjmy
			 zaměstnance při stanovení základu daně (povinného pojistného) ZDP nestanoví a
			 při výpočtu této částky se vychází z tuzemských zákonů o sociálním a zdravotním
			 pojištění. Tento postup je třeba akceptovat též u zaměstnance, u kterého
			 povinnost platit povinné pojistné (tuzemské) zaměstnavatel nemá, ale podle
			 novelizovaného znění
			 § 6 odst. 13 ZDP bude toto povinné
			 pojistné (tuzemské) při výpočtu základu daně připočítávat k příjmu takového
			 zaměstnance.
 Nahoru2.2 Způsob zaokrouhlování povinného pojistného
     V
			 § 6 odst. 13 ZDP větě poslední je s
			 účinností od roku 2009 stanoveno, že povinné pojistné (tuzemské) se pro
			 daňové účely zaokrouhluje vždy na celé koruny směrem nahoru.
     Způsob zaokrouhlování částky odpovídající povinnému
			 pojistnému, které se připočte k příjmům zaměstnance při stanovení základu daně
			 a výpočtu tzv. superhrubé mzdy, nebyl doposud v ZDP upraven a z toho důvodu
			 vznikaly v uplynulém roce potíže zejména při zaokrouhlování u pojistného
			 placeného zaměstnavatelem na sociální zabezpečení a příspěvku na státní
			 politiku zaměstnanosti ve výši 26 %. Tuto fiktivní částku pojistného musí totiž
			 zaměstnavatel pro daňové účely vypočítat z vyměřovacího základu každého
			 jednotlivého zaměstnance, a nikoliv - jako pro účely pojistného - z úhrnu
			 vyměřovacích základů všech zaměstnanců. Při zaokrouhlování takto vypočtené
			 fiktivní částky pojistného na sociální zabezpečení se proto u zaměstnanců
			 postupovalo v uplynulém roce podle
			 § 46a zákona č. 337/1992 Sb., z o správě
			 daní a poplatků, tj. s přesností na dvě platná desetinná místa.
			 Programátoři ale uváděli, že za těchto okolností se jim údaje předepsané pro
			 daňovou evidenci nevejdou na mzdové listy a že k potížím dochází rovněž při
			 tisku mzdových listů atd. Ministerstvo financí proto souhlasilo s tím, aby se
			 toto pojistné i v roce 2008 při výpočtu tzv. superhrubé mzdy u zaměstnanců
			 případně zaokrouhlovalo na celé koruny, a to směrem, kterým se zaokrouhluje
			 příslušný daňový základ s tím, že konečnou částku základu daně (základu pro
			 výpočet zálohy) tento postup nesmí ovlivnit (tj. na celé koruny nahoru při
			 výpočtu zálohy na daň a na celé koruny dolů při výpočtu daně vybírané srážkou -
			 tímto postupem totiž nedocházelo ke zkreslení příslušného daňového základu, z
			 něhož se pak vypočetla konečná částka zálohy anebo srážkové daně).
     Nový způsob zaokrouhlování povinného pojistného se
			 použije v praxi nejen u výše zmíněného povinného pojistného na sociální
			 zabezpečení, které bude platit v roce 2009 ve výši 25 %, ale též např. v
			 případech, kdy se k příjmu zaměstnance bude připočítávat povinné pojistné, ale
			 zaměstnavatel toto pojistné nebude mít u takového zaměstnance povinnost
			 platit.
Příklad č. 1
Zaměstnanec bez podepsaného Prohlášení k dani pobírá v r. 2009 od
				tzv. vedlejšího (dalšího) zaměstnavatele v r. 2009 měsíční mzdu ve výši 4 001
				Kč, ze které se platí povinné tuzemské sociální a zdravotní pojištění.
				Zaměstnavatel při výpočtu samostatného základu daně pro srážkovou daň postupuje
				takto:
- Pojistné na zdravotní pojištění: ve výši 541 Kč (13,5 %
					 z 4 001 Kč = 540,14 Kč) odvede zaměstnavatel příslušné zdravotní pojišťovně,
					 jednu třetinu ve výši 181 Kč, srazí zaměstnanci ze mzdy (541 Kč : 3 = 180,33
					 Kč), tzn. 4,5 % a k tíži zaměstnavatele jde zbylá částka 360 Kč (541 Kč - 181
					 Kč), tzn. 9 %. 
- Pojistné na sociální zabezpečení: ve výši 25 % platí
					 zaměstnavatel z úhrnu vyměřovacích základů všech zaměstnanců, proto se částka
					 povinného pojistného pro daňové účely vypočítá z vyměřovacího základu samotného
					 zaměstnance. 
| Stanovení sam. základu
						  daně pro srážkovou daň: | 
| Hrubá mzda | 4 001,00 Kč | 
| Stanovení sam. základu daně pro srážkovou
						  daň: Hrubá mzda 4 001,00 Kč
 + povinné pojistné na sociální zabezpečení
 (25 % z 4 001 Kč = 1 000,25 Kč)
 po zaokrouhlení na celé koruny nahoru.
						  1 001,00 Kč
 + povinné pojistné na zdravotní pojištění
 (541 Kč - 181
						  Kč) 360,00 Kč
 = samostatný základ daně (tzv. superhr. mzda) 5 362,00
						  Kč
 (zaokrouhlení na celé koruny dolů)
 Daň zvláštní sazbou 15 % 804,30
						  Kč
 Daň po zaokrouhlení na celé koruny dolů 804,00 Kč
 | 1 001,00 Kč | 
| + povinné pojistné na zdravotní pojištění (541 Kč
						  - 181 Kč)
 | 360,00 Kč | 
| = samostatný základ daně (tzv. superhr. mzda) | 5 362,00 Kč | 
| (zaokrouhlení na celé koruny dolů) |  | 
| Daň zvláštní sazbou 15 % | 804,30 Kč | 
| Daň po zaokrouhlení na celé koruny dolů | 804,00 Kč | 
Vypočtená fiktivní částka povinného pojistného na sociální
				zabezpečení činí 1 000,25 Kč, proto zaměstnavatel toto povinné pojistné
				zaokrouhlí v r. 2009 na celé koruny směrem nahoru, tj. na částku 1 001 Kč. U
				zdravotního pojištění v tomto případě se zaokrouhlováním problémy
				nevznikají.
2.3 Stanovení základu daně u daňového rezidenta ČR s příjmy ze
			 záv. činnosti ze zdrojů v zahraničí
     V § 6 odst.
			 14 ZDP se s účinností od roku 2009 v souladu s ustanovením
			 § 6 odst. 13 ZDP stanovilo, že u
			 zaměstnance - daňového rezidenta ČR, kterému plynou příjmy ze zdrojů v
			 zahraničí, je základem daně jeho příjem ze závislé činnosti nebo za výkon
			 funkce vykonávané ve státě, s nímž Česká republika neuzavřela smlouvu o
			 zamezení dvojího zdanění, zvýšený nově o povinné pojistné podle
			 § 6 odst. 13 ZDP (tj. vždy o
			 tuzemské, a to i pokud není zaměstnavatelem placeno) a snížený jako doposud o
			 daň zaplacenou z tohoto příjmu v zahraničí,
- je-li závislá činnost nebo funkce vykonávána ve státě, s nímž
				  Česká republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, je základem
				  daně příjem ze závislé činnosti nebo za výkon funkce vykonávané v tomto státě
				  zvýšený nově o povinné pojistné podle
				  § 6 odst. 13 ZDP (tj. vždy o
				  tuzemské, a to i pokud není zaměstnavatelem placeno). Jako doposud může pak
				  tento zaměstnanec uplatnit jako výdaj daň zaplacenou z těchto příjmů ve státě,
				  s nímž Česká republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, ale pouze v
				  rozsahu, ve kterém tato daň nebyla započtena na daňovou povinnost v tuzemsku
				  podle
				  § 38f) ZDP v bezprostředně předchozím
				  zdaňovacím období, a novelou se upřesnilo, že se přitom musí jednat o
				  nezapočtenou daň z příjmů, které se zahrnují do základu daně. 
     Tzn., že český daňový rezident (poplatník s tzv.
			 celosvětovou daňovou povinností) musí ke svým příjmům ze závislé činnosti anebo
			 k…