Ze zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
			 pozdějších předpisů (dále jen ZDP), i z mezinárodních smluv o zamezení
			 dvojího zdanění vyplývá obecné pravidlo, že daň ze závislé činnosti musí
			 být odvedena ve státě, na jehož území je tato práce vykonávána. V praxi se
			 setkáváme s celou řadou možností, kdy na výpočet a odvod daně z příjmů ze
			 závislé činnosti za práci daňových nerezidentů má vliv celá řada skutečností,
			 např. doba, po kterou je práce na území ČR vykonávána, kdo je zaměstnavatelem,
			 v čí prospěch je práce vykonávána, kdo práci zahraničních zaměstnanců řídí, zda
			 je závislá činnost v ČR vykonávána prostřednictvím stálé provozovny, o jaký typ
			 stálé provozovny se jedná apod. Jedná se o poměrně složitou problematiku, kdy
			 je potřebné všechny okolnosti pro účely zdaňování posoudit samostatně, ale také
			 ve vzájemných souvislostech.
     V dnešním příspěvku se budeme zabývat pouze třemi
			 případy z této široké problematiky. Popíšeme si zdaňování při zaměstnávání
			 cizinců (daňových nerezidentů), zdaňování v případě, kdy se tuzemská společnost
			 stane ekonomickým zaměstnavatelem z titulu využívání zahraniční pracovní síly,
			 a také zdaňování členů statutárních orgánů tuzemských právnických osob.
 Nahoru1. Daňové rezidenství
      V první řadě je potřebné připomenout, že pro potřeby
			 zdaňování není rozhodující, zda fyzická osoba vykonávající na území ČR závislou
			 práci je cizinec, nebo český občan, ale je důležité rozlišit, zda se jedná o
			 daňového rezidenta nebo o daňového nerezidenta. Zákon o daních z příjmů v ust.
			 § 2 stanoví, že daňovým rezidentem
			 ČR je fyzická osoba, která má na území ČR bydliště nebo se zde zdržuje
			 alespoň 183 dnů v příslušném kalendářním roce. Daňovým nerezidentem je
			 osoba, která tato kritéria nesplňuje. Z uvedených informací vyplývá, že státní
			 příslušnost není pro určení daňového rezidenství prvořadá. To znamená, že
			 cizinec může být pro účely zdanění posouzen -jako daňový rezident ČR a naopak
			 Čech může být ve vztahu k ČR daňovým nerezidentem.
     V mnohých případech není možné podle výše uvedených
			 kritérií obsažených v tuzemském daňovém zákoně rezidentství jednoznačně
			 posoudit, a proto je potřebné postupovat podle pravidel stanovených v příslušné
			 smlouvě o zamezení dvojího zdanění (tato problematika je obvykle obsažena v
			 článku 4 smlouvy). Ve sporných případech doporučuji požádat o určení
			 rezidenství příslušného správce daně. Pokud bude příslušná osoba daňovým
			 rezidentem ČR, vystaví mu tuzemský správce daně doklad Potvrzení o daňovém
			 domicilu. Za vystavení tohoto dokladu je nutné zaplatit správní poplatek
			 ve výši 100 Kč.
2. Odvod daně ze závislé činnosti za cizince - nerezidenty,
			 které zaměstnává tuzemský zaměstnavatel (právnická nebo fyzická osoba se sídlem
			 nebo bydlištěm v ČR).
     Častým případem, s nímž se můžeme setkat, je zaměstnání
			 cizince - daňového nerezidenta českým zaměstnavatelem na základě uzavřené
			 pracovní smlouvy. Příjem nerezidenta za práci v České republice podléhá v
			 tomto případě zdanění v České republice, a to bez ohledu na délku výkonu práce
			 na našem území.
     Tuzemský zaměstnavatel zdaňuje nerezidenty stejným
			 způsobem jako ostatní zaměstnance (daňové rezidenty). Výjimku však tvoří
			 skutečnost, že nezdanitelné části základu daně, daňové zvýhodnění na vyživované
			 dítě a slevy na dani z titulu invalidity a na druhého z manželů mohou být
			 nerezidentem uplatněny jen při splnění podmínky, že nejméně 90 % jeho příjmů
			 plyne ze zdrojů na území ČR. Z toho důvodu nelze tyto položky zohlednit mzdovou
			 účetní u zaměstnavatele, ale až v rámci daňového přiznání podaného poplatníkem
			 (nerezidentem), kdy oprávněnost jejich uplatnění posoudí správce daně.
3. Ekonomický zaměstnavatel (tuzemský uživatel zahraniční
			 pracovní síly) v případě tzv. mezinárodního pronájmu pracovní síly podle
			 § 6 odst. 2 ZDP)
     Pronájem pracovní síly je jedním ze způsobů, jak mohou
			 zaměstnavatelé operativně optimalizovat množství využívané práce s minimálními
			 dodatečnými náklady. Zaměstnavatelé přistupují k pronájmu pracovní síly např. v
			 případech větších jednorázových zakázek, které nejsou schopni zajistit
			 prostřednictvím kmenových zaměstnanců. Jestliže pronájem pracovní síly
			 zajišťuje tuzemská pracovní agentura, nevzniknou uživateli pracovní síly žádné
			 specifické daňové povinnosti. Pokud je však pracovní síla české společnosti
			 pronajata zahraniční pracovní agenturou nebo zahraničním obchodním partnerem,
			 stává se česká společnost tzv. ekonomickým zaměstnavatelem s povinnostmi plátce
			 daně ze závislé činnosti.
     Obecně lze říci, že mezinárodní pronájem pracovní síly
			 je uskutečňován na základě smluvního vztahu za účelem dosažení zisku mezi
			 zahraničním pronajímatelem a tuzemským uživatelem pracovní síly. Na základě
			 této smlouvy vykonávají zaměstnanci zahraničního zaměstnavatele práce ve
			 prospěch české firmy. Za zahraniční zaměstnance odpovídá, jejich práci řídí a
			 kontroluje tuzemský uživatel pracovní síly. Z daňového pohledu se
			 tuzemský uživatel zahraniční pracovní síly stává tzv. ekonomickým
			 zaměstnavatelem s povinnostmi plátce daně z příjmů ze závislé činnosti. Není
			 přitom důležité, že tuzemská společnost pracovníkům žádné příjmy nevyplácí a v
			 mnohých případech ani nezná jejich přesnou výši. Příjmy nerezidentům většinou
			 vyplácí jejich skutečný (pracovněprávní) zahraniční zaměstnavatel.
     Zahraniční společnost, která tuzemským firmám pronajímá
			 své zaměstnance (obvykle pracovní agentury), musí mít k této činnosti povolení
			 Úřadu práce ČR. Zákon o daních z příjmů také stanoví povinnost odvést daň ze
			 závislé činnosti minimálně ze 60 % fakturované částky. Částka připadající na
			 příjem zaměstnanců může být i vyšší než 60 %, rozhodující je ujednání v
			 konkrétní smlouvě.
Rekapitulace podmínek při uplatňování nezdanitelných částí
			 základu daně, slev na dani a daňového zvýhodnění daňovým nerezidentem
| Nezdanitelné části základu
						daně
 | Podmínka 90% příjmů v
						ČR
 | Uplatnění pouze v daňovém
						přiznání
 | Uplatnění u
						zaměstnavatele
 | 
| Poskytnuté dary | Ano | Ano | Ne | 
| Životní pojištění | Ano | Ano | Ne | 
| Penzijní připojištění | Ano | Ano | Ne | 
| Úroky ze stavebního spoření a
						hypotečního úvěru
 | Ano | Ano | Ne | 
| Slevy na dani a daňové
						zvýhodnění | Podmínka 90% příjmů v
						ČR
 | Uplatnění v
						DAP
 | Uplatnění u
						zaměstnavatele
 | 
| Sleva na poplatníka | Ne | Ano | Ano | 
| Sleva na druhého z manželů bez
						příjmů | Ano | Ano | Ne | 
| Sleva na důchod podle tuzemských předpisů pro invaliditu prvního nebo
 druhého stupně
 | Ano | Ano | Ne | 
| Sleva na invalidní důchod podle tuzemských předpisů pro invaliditu
 třetího stupně
 | Ano | Ano | Ne | 
| Sleva na průkaz ZTP/P | Ano | Ano | Ne | 
| Sleva pro studenta | Ne | Ano | Ano | 
| Daňové zvýhodnění na dítě | Ano | Ano | Ne | 
     V praxi je často obtížné rozlišení mezinárodního
			 pronájmu pracovní síly od služby, kterou zahraniční společnost vykonává zcela
			 samostatně např. na základě ujednání s českou společností v příslušné smlouvě
			 (např. ve smlouvě o dílo, mandátní, nepojmenované apod.) Z toho důvodu je
			 potřebné každý případ pečlivě posoudit a v případě nejasností doporučuji
			 konzultaci s daňovým poradcem (případně se správcem…